نمونه فصل دوم پایان نامه,مبانی نظری,پیشینه تحقیق

نمونه فصل دوم پایان نامه,مبانی نظری,پیشینه تحقیق

نمونه فصل دوم پایان نامه,مبانی نظری,پیشینه تحقیق

نمونه فصل دوم پایان نامه,مبانی نظری,پیشینه تحقیق

دانلود گزارش کارآموزی حسابداری 3 کارو دانش

گزارش کارآموزی حسابداری 3 کارو دانش در 18 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 13 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
گزارش کارآموزی حسابداری 3 کارو دانش

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی حسابداری 3 کارو دانش در 18 صفحه ورد قابل ویرایش

با توجه به معیارهایی که برای شناخت افراد موفق یاد گرفتید بایکی از افراد موفق مصاحبه ای ترتیب دهید و گزارش خود را در کلاس درس بخوانید ( از دبیر خود درباره شیوه مصاحبه کردن راهنمائی بخواهید)؟

مصاحبه ای با دانشجوی پزشکی : در این گزارش ازمصاحبه با دانشجویی انجام داده ام که رشته پزشکی را در دانشگاه سراسری می خواند. او با وجود نداشتن پدر و تکیه گاه و با وجود مشکلات فراوان مالی بخاطر داشتن هدف مشخص نهایت سعی را نمود. او می گوید برای دستیابی به هدفش تلاش و کوشش فراوان نموده و ازابتدا راه با آگاهی مصمم بوده که به این هدف خود برسد. او برای رسیدن به این هدف با افراد موفق مشورت نموده و از آن ها پیروی کرده است. این خانم موفق در ابتدا برنامه روزانه و هفتگی خود را تنظیم نموده و با کنترل وقت خود دستیابی به اهدافش را سرعت بخشید و سرنوشت خود را در اختیار گرفت. او می گوید گاهی اوقات تنها سه یا چهار ساعت در شبانه روز می خوابید و از هیچ شکستی هراس نداشت. نهایت استفاده را از استعدادهایم می نمودم و با صبر و شکیبایی راه را هموار می کردم و از فرصت های بدست آمده نهایت استفاده را می نمودم. از همان ابتدا ازهدف خود آگاه بوده و در حال حاضر نهایت رضایت را دارم و برای رسیدن به موفقیت های بیشتر گام های بزرگتری بر می دارم.



با یکی از صاحبان کسب و کار محله یا منطقه تان مصاحبه کنید و درباره سیر شغلیش تحقیق کنید ونتیجه آن را در کلاس بخوانید؟

مصاحبه با مغازه دار : آقای رضایی یکی از کاسبان محله است که لباس مردانه می فروشد او علاقه زیادی به کار خود دارد . او می گوید چون از کار کردن برای دیگران برایم سخت بود تصمیم گرفتم که کاری را انتخاب نمایم که خود کارفرمای خود باشم و این کار باعث رضایت درونی من است و از نتیجه کارم لذت می برم. در ابتدا سود کسب و کارم کم بود اما به تدریج و پس از گذشت زمان و با شناخت راهها و مشکلات، درآمدم زیاد شد من اعتقاد دارم که سود کمتر باعث فروش بیشتری می شود و با وجود مسئولیتهای فراوان تصمیم گرفتم که از شخص دیگری برای کمک استفاده نمایم با این کار شخص دیگری هم صاحب کار می شود و در راه رسیدن به هدفم بسیار مصمم و جسور و بی باک بودم اکنون پس از گذشت چند سال تصمیم دارم که شعبه دیگری را افتتاح نمایم و بدین ترتیب هم ایجاد کار نموده ام و هم از موقعیتهای بدست آمده استفاده می نمایم که مشکلات فراوانی خواهم داشت اما با تجربه و آگاهی و با داشتن علاقه می توانم به این هدفم هم برسم چون بارها از صفر شروع کرده و از جا برخاسته ام.







با توجه به علاقه وتوانایی خود، امکان راه اندازی یک نوع کسب و کار خانگی را بررسی کنید و طرح آن را بنویسید؟

ما می توانیم از طریق خدمت به مردم سود کسب نمائیم و به جامعه خود خدمت کنیم. یکی از کسب وکارهایی که می توان در منزل به آن مشغول بود تایپ کامپیوتری است. من علاقه زیادی به تایپ کردن دارم. این کار یک نوع کسب و کار خانگی است که می توان در محل سکونت با استفاده از وسایل و امکانات منزل راه اندازی شود. کسب و کار خانگی از بخشهای فعالیتهای اقتصادی محسوب می شود. ما می توانیم با خرید یک کامپیوتر حتی بصورت قسطی صاحب کامپیوتر شوم وبا تایپ کردن در ابتدار قسطهای کامپیوتر و در آخر هم کیفیت اقتصادی زندگی خود را بهبود بخشیم. بدین ترتیب هم وقت بیشتری را به خانواده و خانه اختصاص می دهیم و در کنار آن می توانیم بهتر به تربیت فرزندان بپردازیم این شیوه کار محاسنی از این قبیل دارد 1-نداشتن وابستگی به دیگران 2-تخصص ندادن زمان خاص به کار 3-پرداختن بیشتر وظایف خانوادگی 4-نداشتن هزینه هایی چون ایاب و ذهاب، اجاره شارژ و ... 5-از دست ندادن سرمایه در صورت شکست 6-راه حل مناسب برای خانمهایی که شوهرشان مخالفت کارکردن در محیط بیرون هستنتد 7-احساس آرامش بیشتر



به نظر شما برای کسب و کاری که تازه راه اندازی شده است چه نوع تبلیغی مناسب تر است چرا؟

برای کسب و کارهایی که تازه راه اندازی شده است تبلیغات مختلفی وجود دارد که می توان محصولات وخدمات آنها را تبلیغ کرد و کسب و کار را توسعه داد. یکی از بهترین و ارزانترین آنها روزنامه ها و مجلات است خصوصا در جامعه امروزی که هرکس در روز حداقل یک بار روزنامه را مطالعه می کند. نوع دیگر تبلیغات می تواند از طریق بروشورها و بسته های پستی باشد که توزیع آنها ارزان است و این روش، روش خوبی برای مخاطبان مورد نظر است. روش دیگر استفاده از رادیو است که از نظر هزینه تبلیغاتی تا حدی ارزان است اما عیب این کار این است که تنها از طریق صدا تبلیغ می شود و تعداد شنوندگان محدود است. روش دیگر استفاده از پوسترها و تابلوهای خیابانی، جاده ای است که تاثیر دیداری دارد و در معرض دید تعداد زیادی از مردم قرار می گیرد و بیشتر در ذهن ها قرار می گیرد. یکی از مدرن ترین راههای تبلیغ از راه سایتهای اینترنتی است که بینندگان زیادی دارد و سریع انجام می گیرد این راه بهترین و کم هزینه ترین راه برای تبلیغ کسب و کارهای تازه راه اندازی شده است.







غیر از مواردی که در این فصل درباره چگونگی برخورد با مشتری یاد گرفتید، به نظر شما چه چیزهای دیگری می توانند مهم باشند؟ دوست دارید فروشنده چه ویژگیهایی(غیر از ویژگیهای ذکر شده در این فصل ) داشته باشد؟ این خصوصیات را فهرست کنید و در کلاس بخوانید؟

1-کیفیت بالای محصولات: اگر محصولات و اقلام مورد فروش از کیفیت بالایی برخوردار باشند مشتری به کرات به آن مغازه مراجعه می نماید.

2-تمیز بودن محیط: برای مشتری بسیار مهم است که محلی که از آن خرید می نماید تمیز و مرتب باشد خصوصا اگر این محل اغذیه فروشی یا رستوران باشد.

3-نوع بسته بندی : اگر اقلام را طوری بسته بندی کنیم که شیک و جالب باشد نظر مشتری را جلب می کند و از آن لذت می برد.

4-تخفیف دادن : یکی از راههای مناسب برخورد با مشتری دادن تخفیف تا حد امکان می باشد چون مشتری از گرفتن تخفیف لذت می برد.

5-پس گرفتن کالا پس از فروش: یکی از راههای مناسب برخورد با مشتری پس گرفتن کالا پس از فروش کالا می باشد در این صورت مشتری راضی از مغازه بیرون می رود در صورتیکه کاسبی که کالای فروخته شده را پس نمی گیرد مشتری را ناراضی می کند و او را از دست می دهد.


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام تبلیغ کانال تلگرام   سایت آگهی   تبلیغات اینترنتی ثبت آگهی رایگان  سایت مقاله  دانلود مقاله  دانلود پایان نامه

دانلود گزارش کارآموزی حسابداری صنعتی

گزارش کارآموزی حسابداری صنعتی در 23 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23
گزارش کارآموزی حسابداری صنعتی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی حسابداری صنعتی در 23 صفحه ورد قابل ویرایش



فهرست مطالب

عنوان صفحه
نمودار سازمانی ماهیت حسابداری صنعتی 5
ماهیت حسابداری صنعتی 6
مقایسه مؤسسات بازرگانی با مؤسسات تولیدی 7
مؤسسات بازرگانی و تولیدی : مقایسه بهای تمام شده کالای فروش رفته 7
انواع هزینه های کالا در یک مؤسسه تولیدی 8
هزینه محصول و هزینه دوره 10
انواع موجودیها در واحدهای تولیدی 10
جریان هزینه های تولید در سیستم دائمی 11
جدول بهای تمام شده کالای ساخته شده 14


کوششهای مدیریت برای دستیابی به هدفهای واحد تجاری بر اساس وظایف دو گانه برنامه ریزی و کنترل پی ریزی می شود. وظیفه برنامه ریزی اساساً یک فرآیند تصمیم گیری است که با مسایلی مانند تعیین سود مورد نظر، تهیه و دسترسی به مواد اولیه، نیروی کار و ماشین آلات، برآورد حجم تولید و ایجاد سیستم ارتباطات که گزارشگری و کنترل صنایع واقعی را در مقایسه با برنامه های از پیش تعیین شده امکان پذیر می سازد، سروکار دارد.
وظیفه کنترل عبارت از سازماندهی و ترکیب منابع طبیعی، نیروی کار و ابزار تولید در یک واحد هماهنگ برای دستیابی به نتایج مطلوب می باشد. حلقه ارتباطی بین وظیفه برنامه ریزی اولیه و وظیفه کنترل ثانویه، سیستم اطلاعاتی حسابداری صنعتی است که ارتباط مؤثر انتقال مداوم اطلاعات، حسابداری سنجش مسئولیت و انعطاف مدیریت را امکان پذیر می سازد.
حسابداری صنعتی نوین یکی از ابزارهای مدیریت است که تحلیل گزارشگری اطلاعات و آمار تاریخی و پیش بینی شده را به مدیران ارائه می کند. این گزارشها و تحلیلها، مدیریت را در توسعه امکانات بالقوه، بهبود فرصتهای موجود، برقراری کنترلهای عملیاتی جدی و در عین حال قابل انعطاف یاری می دهد و فرآیند مدیریت را از طریق ارزیابی عینی اطلاعات کسب شده گسترش می بخشد. برنامه ریزی اساساًٌ یک فعالیت تصمیم گیری است و کنترل، دستیابی به هدفهای برنامه ریزان را تضمین می کند. اگر چه اطلاعات و آمار مورد نیاز برای انجام این دو وظیفه غالباً متفاوت است. اما انتظار می رود که سیستم حسابدای صنعتی هر دو نیاز را برآورده سازد.
بدیهی است مفاهیم و روشهای ارائه شده در این پروژه غالباً در رابطه با شرکت هنرسازان توس، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
تعیین اهداف یک واحد تجاری ارتباط نزدیکی با برنامه ریزی دارد، به عبارت دیگر از طریق برنامه ریزی صحیح می توان باهداف تعیین شده دست یافت. هنگام طرح این سئوال که اهداف یک واحد تجاری چیست، اکثراً هدف اصلی را کسب سود می دانند در حالیکه ممکن است هدف عمده و اساسی فعالیتهای یک واحد تجاری صرفاً کسب سود نباشد. اگر بخواهیم این موضوع را در بعد وسیعتر آن بررسی نمائیم، هدف عمده و اساسی ، اجرای تعهدات اجتماعی می باشد که در کنار اجرای این تعهدات عامل سود آوری نیز جهت جلوگیری از ورشکستگی واحد تجاری مورد توجه قرار می گیرد. تولید و ارائه محصولات و خدمات به مشتریان به میزان مورد درخواست و در زمان معین، تحمل هزینه و به قیمتی که در بلند مدت برای واحد تجاری سود عادلانه و اعتبار کسب کرده و انجام تعهدات اجتماعی را نیز ممکن سازد، مستلزم بررسیهای عمقی و اتخاذ پاره ای تصمیمات توسط مدیریت واحد تجاری می باشد. در همین راستا، شرکت هنرسازان توس، با مدیریت آقای جاهدی نیا و با تلاش پرسنلی کوشا و مصمم، در خصوص گردآوری کتابی به نام «کتاب اول توس» که حاوی اطلاعات و مشخصاتی از صنایع ، ادارات ، شرکتها و ... می باشد فعالیت داشت که در اینجا جا دارد از آن به عنوان بانک اطلاعات استان خراسان نام برد. بنابراین هدف اساسی این شرکت اطلاع رسانی در کنار آن کسب سود می باشد.
سازماندهی اساساً تعیین چارچوبی است که در آن فعالیتهای ضروری باید اجراء گردیده و افراد مسئول انجام فعالیتها مشخص گردند. بدون وجود سازماندهی مناسب، مدیر قادر به انجام وظایف محوله نخواهد بود. اصطلاح «سازماندهی» یا «سازمان» به مفهوم منظم کردن واحدها و قسمتهای مستقل مرتبط به یکدیگر در یک مجموعة کلی می باشد. سازمان دهی مستلزم 1) قرار دادن قسمتها، دوایر یک واحد تجاری در یک چارچوب سازمانی مطلوب 2) تقسیم مسئولیت و تفویض اختیار به بعضی افراد می باشد اینگونه فعالیتهای سازمانی شامل گردآوری افراد به منظور انجام کارها و پیشبرد امور واحد تجاری نیز می گردد. پس از ایجاد واحد برای سازمانی، مدیریت به منظور انجام کارها باید اموری را به هریک از این واحدها محول نماید. جهت دست یابی به اهداف واحد تجاری، تقسیم و تخصیص مناسب کارها بین کارکنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نمودار سازمانی
نمودار سازمانی ، نمایشگر موقعیت هریک از مدیران بوده و می تواند در جهت تشریح مسئولیتها، اختیارات و پاسخگوئیها یاری دهنده باشد. گزارشات حسابداران باید مدیریت را در ارزیابی کارایی برنامه ها، تشخیص نقاط ضعف و قوت در رابطه با مسئولیتها و همچنین ایجاد شرایطی که منجر به اقدامات اصلاحی می گردد، یاری نماید. نمودار سازمانی شرکت هنرسازان توس در ذیل نشان داده شده است.

ماهیت حسابداری صنعتی
حسابداری صنعتی، که گاهی اوقات حسابداری مدیریت نیز نامیده می شود، باید به عنوان بازوی مدیریت در ارتباط با برنامه ریزی و کنترل فعالیتها تلقی گردد. در حقیقت حسابداری صنعتی را با ابزار حسابداری مورد نیاز جهت برنامه ریزی کنترل و ارزیابی عملیات مجهز می نماید.
در مرحله برنامه ریزی، حسابداری صنعتی با آینده سروکار دارد و در مرحله کنترل، حسابداری صنعتی با زمان حال و مقایسه نتایج جاری با استانداردها و بودجه های از پیش تعیین شده ، سروکار دارد. مدیریت واحد تجاری از طریق استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط حسابداری صنعتی یا غالباً می تواند قسمتهایی را که به درستی وظایف خود را انجام نداده اند، شناسایی نماید.
حسابداری صنعتی به طور ادواری، معمولاً در پایان دورة مالی، جهت تعیین سود با هزینه هایی که در گذشته اتفاق افتاده و همچنین با سهم هزینه های تاریخی سروکار دارد. در این مقطع، روش حسابداری صنعتی خصوصاً جذب هزینه های ساخت را به کالاهای تولید شده موجود در پایان دوره و محصولات انتقال یافته به حساب «بهای تمام شده کالای فروش رفته» مد نظر قرار می دهد.
در اینجا باید نظرتان را به این نکته جلب نمود که شرکت هنرسازان توس فاقد بخشی به نام حسابداری صنعتی بوده که به توان به طور کامل فعالیتها و عملکرد آن را از آن دیدگاه مورد بحث قرار داد. ضمناً با توجه به موقعیت زمانی موجود، و عدم اعتماد بوجود آمده در صنایع و رقابت سنگین موجود، شرکت فوق همکاری کم رنگی در این خصوص از خود نشان داد.
مقایسه مؤسسات بازرگانی با مؤسسات تولیدی :
مؤسسات بازرگانی کالا را در وضعیت آماده برای فروش خریداری می کنند. اما یک مؤسسه تولیدی کالایی را می فروشد که خود آن را تولید کرده است. بنابراین تفاوت اصلی فعالیتهای یک مؤسسه بازرگانی با یک مؤسسه تولیدی در فعالیتهای اضافی است که مؤسسه تولیدی برای تبدیل مواد خام به کالای ساخته شده انجام می دهد این تفاوت با مقایسه چرخه عملیات یک مؤسسه بازرگانی و چرخه عملیات یک مؤسسه تولیدی بهتر درک می شود.
بدیهی است انجام عملیات اضافی که در کارخانه برای تبدیل مواد خام به کالای ساخته شده انجام می شود، باعث می شود تا بهای تمام شده کالای فروش رفته در یک مؤسسه تولیدی متفاوت از بهای تمام شده کالای فروش رفته در یک مؤسسه تولیدی متفاوت از بهای تمام شده کالای فروش رفته در یک مؤسسه بازرگانی باشد.
دارد.
انواع هزینه های کالا در یک مؤسسه تولیدی :
1- هزینه مواد خام بهای تمام شده مواد و قطعاتی که به عنوان بخشی از کالای ساخته شده محسوب می شود و می توان هزینة آن را به راحتی و به طور مستقیم به کالاها تخصیص داد، هزینه مواد خام یا هزینه مواد مستقیم نامیده می شود.
بطور مثال مواد خام مورد استفاده در این شرکت شامل : کاغذ، رنگ و ... می باشد.
2- هزینه دستمزد : دستمزد کارگرانی که به طور مستقیم با استفاده از دست یا ابزار بر روی مواد خام کار می کنند، هزینه دستمزد مستقیم نامیده می شود. برای مثال دستمزد کارگران بخش طراحی نوعی هزینه دستمزد مستقیم است.
دستمزد بعضی از کارگران شرکت که مستقیماً در تولید محصول دخالت ندارند مانند دستمزد انباردار، دستمزد غیرمستقیم نامیده می شود و تحت عنوان هزینه های سربار کارخانه طبقه بندی می گردد.
3- هزینه سربار شرکت : تمامی هزینه های تولید به غیر از هزینه مواد مستقیم و هزینه دستمزد مستقیم، هزینه سربار شرکت محسوب می شود که شامل اجاره یا استهلاک ساختمان، تعمیرات و نگهداری ساختمانها، آب، برق، گاز و تلفن و ...
اگر چه مواد، دستمزد و سربار را هزینه ناملایم، اما به این معنی نیست که مواد، دستمزد یا سربار صرف شده برای ساخت کالا را بلافاصله به عنوان هزینه در صورتحساب سود و زیان از فروشها کسر کنیم. برای درک این مطلب آشنائی با دو واژه «هزینه محصول» و «هزینه دوره» ضرورت دارد.
هزینه محصول و هزینه دوره
هزینه محصول، هزینه مربوط به خرید یا تولید کالا است. لذا تا هنگامی که کالا فروخته نشده ، بهای تمام شده آن به عنوان یک نوع دارایی تحت سرفصل موجودی کالا نشان داده می شود. هنگامی که کالا به فروش می رسد، هزینه های محصول تحت عنوان «بهای تمام شده کالای فروش رفته» که هزینه دوره محسوب می شود از درآمد فروش کالا کسر می گردد.
هزینه هایی که به دورة مالی جاری ارتباط داشته و وقوع آن ناشی از انجام واحد تجاری است، هزینه دوره نامیده می شوند. این گونه هزینه با فرض اینکه در دوره وقوع منافع ناشی از آن نیز حاصل گردیده، مستقیماً به حساب هزینه منظور می شوند. هزینه های دوره شامل کلیه هزینه های فروش، هزینه های عمومی و اداری، هزینه بهره و هزینه مالیات را به اختصار، کلیه اقلامی که در صورت حساب سود و زیان تحت سرفصل هزینه ها منعکس گردیده اند، می باشد.
انواع موجودیها در واحدهای تولیدی
یک مؤسسه تولیدی معمولاً سه نوع مختلف موجودی کالا دارد که عبارتند از :
1- موجودی مواد خام : معرف بخشی از مواد خام است که توسط مؤسسه خریداری شده اما هنوز به کارخانه ارسال نشده است.
2- موجودی کالای در جریان ساخت : معمولاً تا پایان دوره مالی مؤسسات تولیدی موفق نمی شوند تمام مواد خامی را که برای تبدیل به کالا به کارخانه ارسال شده است را به کالای ساخته شده تبدیل کنند، لذا در پایان دوره مالی، همیشه مقداری کالای نیمه تکمیل در کارخانه وجود دارد که موجودی کالای در جریان ساخت تلقی می شود.
3- موجودی کالای ساخته شده : کالاهایی هستند که تا پایان دوره مالی ساخت آنها به پایان می رسد و از کارخانه ترخیص و به انبار کالای ساخته شده تحویل می شوند. هر سه نوع موجودی فوق الذکر در ترازنامه به بهای تمام شده و در قسمت دارائیهای جاری نشان داده می شوند. بهای تمام شدة موجودی کالای درجریان ساخت و موجودی کالای ساخته شده بر اساس هزینه های تولیدی تحمل شده طی دوره محاسبه می گردد.
مؤسسات تولیدی ممکن است از سیستم دائمی یا از سیستم ادواری موجودیها استفاده کنند. صرف نظر از اینکه مؤسسه تولیدی از کدام سیستم موجودی استفاده می کند، مشکل کلی جدول بهای تمام شده کالای ساخته شده یکسان می باشد.
جریان هزینه های تولید در سیستم دائمی :
وقتی از سیستم دائمی موجودیها استفاده می شود، جریان هزینه های تولیدی در حسابهای دفتر کل دقیقاً موازی جریان فیزیکی کالا در فرآیند تولید است. این موضوع در شکل صفحة بعد نشان داده شده است.


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام تبلیغ کانال تلگرام   سایت آگهی   تبلیغات اینترنتی ثبت آگهی رایگان  سایت مقاله  دانلود مقاله  دانلود پایان نامه

دانلود گزارش کاراموزی ترانسفورماتور قدرت گازی GIS،ایمنی در انتقال

گزارش کاراموزی ترانسفورماتور قدرت گازی GIS،ایمنی در انتقال در 44 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 36 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44
گزارش کاراموزی ترانسفورماتور قدرت گازی GIS،ایمنی در انتقال

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کاراموزی ترانسفورماتور قدرت گازی GIS،ایمنی در انتقال در 44 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست جداول


آمار استفاده ترانسفورماتورهای گازی در زاپن 20

مسئولیتهای ایمنی در کارکنان 23





فهرست شکلها

تغییرات درجه حرارت سیم پیچ ها 6

سیستم خنک کنندگی 10

ترانسفورماتور ولتاز مغناطیسی 17



فهرست مطالب


خلاصه گزارش 1

مقدمه 2

ویزگی ها و موارد قابل توجه ترانسفورماتورهای گازی 3

ساختمان و اصول طراحی ترانسفورماتورهای گازی 7

متعلقات ترانسفورماتور 11

سیستم حفاظتی 15

مفاهیم ایمنی 21

اصول و روشهای ایمنی 24

حوادث ناشی از کار 27

اصول ایمنی در الکتریسیته 29

آشنایی با مختصات آتش سوزی 30

دستور العمل کنترل موارد ایمنی در پستهای انتقال نیرو 36

آمار حوادث در پست فریمان 41

فهرست منابع 42


مقدمه :

در سالهای اخیر افزایش روز افزون مصرف انرژی الکتریکی ، گسترش شبکه های توزیع و فوق توزیع را در شهرها و مناطق صنعتی اجتناب ناپذیر نموده است با توجه به اینکه کمبود فضا و لزوم همسازی با محیط از یک طرف و جلوگیری از آثار آلودگی های مختلف از طرف دیگر پستهای گازی روز به روز کاربرد پیشتری می یابند ولی با این وجود به علت مسائل فنی موجود تاکنون ترانسفورماتورهای این پستها از نوع روغنی بوده و به منظور کنترل دامنة آتش سوزی احتمالی و مسائل مربوط به سیستم خنک کنندگی عمدتا در فضای باز نصب می شوند ولی اخیرا گاز sf6 نیز در طراحی و ساخت ترانسفورماتورهای با قدرت بالا مورد توجه قرار گرفته است و نسل جدیدی از ترانسفورماتورها را با عنوان ترانسفورماتورهای گازی مطرح نموده که در این جزوه مورد بررسی قرار می گیرد.




ویژگیها و موارد قابل توجه ترانسفورماتورهای گازی :



الف- از آنجا که گاز sf6در این ترانسفورماتورها جانشین روغن شده ، غیر قابل احتراق و انفجار بوده لذا در صورت بروز عیبهای متداول در ترانسفورماتور احتمال بروز آتش سوزی وجود ندارد لذا این ترانسفورماتورها برای کاربرد در فضاهای سر پوشیده بسیار مناسب می باشند و در هر صورت برای این ترانسفورماتورها ضرورت تعبیه سیستمهای اتوماتیک اطفاء حریق که بسیار گران و هزینه بردار می باشند وجود ندارد.

ب- با توجه به پایداری شیمیایی کامل گاز sf6 و عدم تاثیر شرایط محیطی بر روی عایق ترانسفورماتور در اثر ایزوله بودن کامل نسبت ب هوای محیط (نداشتن کنسرواتور) و پایداری حرارتی بالای این گاز امکان بروز عیب در این ترانسفورماتور به حداقل ممکن کاهش یافته و از آنجا این ترانسفورماتورها معمولا در پستهای با سوئیچگیرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرند و ارتباط ترانسفورماتور با سوئیچگیرهای مربوطه از طریزق لوله های گازی ( GIB ) انجام می گیرد لذا امکان ایجاد اتصال کوتاه نیز در نزدیکی ترانسفورماتور به حداقل می رسد و لذا در مجموع قابلیت اطمینان سیستم به حداکثر می رسد.

ج- از انجاییکه این ترانسفورماتور به صورت کامل آب بندی بوده و قسمت اکتیو در داخل محفظه فلزی قرار دارد و حداقل دریچه برای بازدید و یا تعمیر در طرح ان در نظر گرفته می شود و با هوای محیط هیچ گونه ارتباطی ندارد لذا برای مناطق با آلودگی و رطوبت بالا مناسب می باشند.

د- انتقال صدا در گاز SF6کمتر از روغن و یا هوا بوده و لذا مقدار صدای ترانسفورماتورهای گازی نسبت به روغنی کمتر می باشد.

ه-گازSF6 به خاطر الکترونگاتیو بودن (جذب الکترونهای آزاد) از خاصیت عایقی خوبی برخوردار می باشد و به خاطر ویژگی خاص این گاز در مقابل اضافه ولتاژهای سوئیچینگ یا صاعقه طراحی ترانسفورماتور از نظر عایقی با اطمینان بالاتری صورت می گیرد.

و- مشخصات الکتریکی ترانسفورماتورهای گازی نظیر جریان بی باری و تلفات با نوع روغنی یکسان بوده ولی مقدار امپدانس این ترانسفورماتورها نسبت به نوع گازی کمی بیشتر از نوع روغنی به خاطر فواصل بیشتر بین سیم پیچها می باشد البته این پارامتر به سهولت قابل کنترل می باشد.

ز- با توجه به اینکه این ترانسفورماتور ها به صورت کاملا آب بندی شده حمل می شوند. لذا عملیات نصب و راه اندازی به علت عدم نیاز به پروسس خشک کردن و روغن زدن بسیار راحت تر بوده و در مقایسه با نوع روغنی به زمان کمتری نیاز می باشد. تعمیرات و بازدیدهای دوره ای در حین بره برداری نیز خیلی بندرت ضرورت پیدا می کند اما در صورت نیاز به بازدید داخلی از ترانسفورماتور بایستی توجه داشت که اگر چه گاز SF6سمی نمی باشد ولی چون وزن مخصوص آن بیشتر از هواست، در داخل تانک باقی مانده و ضروری است که قبل از وارد شدن به داخل تانک مقدار اکسیژن کنترل شده و در صورت لزوم اکسیژن نیز تزریق گردد.

ح- هدایت حرارتی گازSF6 اگر چه از هوا بیشتر می باشد ولی در مقایسه با روغن پایین تر بوده و لذا برای انتقال حرارت ناشی از تلفات ترانسفورماتور بایستی دقت لازم در طراحی سیستم خنک کنندگی صورت پذیرد و اصولا سیستمهای خنک کنندگی این نوع ترانسفورماتورها پیچیده تر از ترانسفورماتورهای روغنی می باشد.

ط- در این نوع ترانسفورماتورها امکان نشتی تدریجی گاز در حین بهره برداری وجودا داشته که به سهولت نوع روغنی نیز قابل رویت نمی باشد لذا بایستی طوری طراحی شوند که در صورت افت فشار گاز از نظر عایقی مشکل خاصی بوجود نیامده و ضمنا از انجا که افت فشار گاز به خاطر کاهش دانسیته ان درجه حرارت سیم پیچها را نیز افزایش می دهد لذا بایستی در چنین صورتی بار ترانسفورماتور نیز متناسبا کاهش داده شود که میزان ان بستگی به طرح سیستم خنک کننده دارد.

نمودارهای (1-9-2 )یک نمونه از تغییریات درجه حرارت سیم پیچی ترانسفورماتورها را نسبت به تغییر فشار گاز و بار ترانسفورماتور در دو حالت سیستم خنک کنندگی طبیعی و اجباری نشان می دهد.















2-9-2) ساختمان و اصول طراحی ترانسفورماتورهای گازی:



الف) سیم پیچی ها و عایقهای مربوطه : با توجه به اینکه مواد عایقی کاغذی مقاومت کافی را در مقابل عبور هوا و یا گاز ندارند عایق مناسبی در محیط گاز نمی باشند و به همین دلیل از عایقهای دیگری ماند فیلم پلی استر برای عایق کاری هادی های سیم پیچها استفاده می گردد و برای کنترل میدان الکتریکی و عایق بندی بین سیم پیچها و هر سیم پیچی با زمین کاربرد شیلدهای موسوم بهElectric field relaxing shield نیز ضروری می باشد.

ضمنا برای حفاظت بهتر ترانسفورماتور در مقابل اضافه ولتاژهای صاعقه و توزیع یکنواخت بتر این اضافه ولتاژ از سیم پیچی های موسوم به (High series capacitance)Hiser Cap برای سیم پیچی های فشار قوی که ظرفیت خازنی بین حلقه ها افزایش می دهد استفاده می شود.شکل (2-9-2 ) این نوع سیم پیچی را در مقایسه با نوع دیسکی نمایش می دهد

از آنجا که توزیع اولیه ولتاژ ضربه ای بوسیلة نسبت کاسیتانس سری و کاپاسیتانس با زمین تعیین می گردد با افزایش کاپاسیتانس سری این توزیع خطی تر می گردد و لذا نوسان ولتاژ اولیه کنترل شده و سیم پیچی در مقابل چنین اضافه ولتاژهایی مقاومتر می گردد. ضمنا تحقیقات اخیر پیشنهاد استفاده از سیم پیچهای ورقه ای از جنس آلومینیم را نیز مطرح ساخته است.

ب)هسته:هسته این ترانسفورماتورها مانند رانسفورماتورهای روغنی از ورقه های آهن سیلیس دارا ولی با کیفیت بسیار بالا تشکیل می گردد که با روش adhesiveو بدون استفاده از هر گونه سوراخ و یا پیچ بهم متصل می گردند. در ترانسفورماتورهای با قدرت بالا برای خنک کردن هسته علاوه بر استفاده از داکت های عبور گاز در اطراف هسته در داخل هسته نیز چنین داکت هایی پیش بینی می گردد.

ج) تانک: با توجه به اینکه فشار گاز داخل تانک معمولا در فشار kg/cm2 1 و در درجه حرارت C°20 درجه تنظیم می گردد و این فشار در درجه حرارت حداکثر کار ممکن است تا حدود kg/cm2 6/1 برسد. و علاوه بر آن سوپاپ تخلیه فشاری که معمولا در فشار 2 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع عمل می نماید نیز روی تانک نب می گردد. بنابراین احتیاجی نیست که تانک ترانفسورماتور مشخصات مورد نظر را برای محفظه های تحت فشار مطابق کلاس دو طبقه استاندارد تاسیسات تحت فشار دارا باشد. ولی به منظور رعایت کامل مسائل ایمنی بایستی تانک طوری طراحی گردد که فشارهای kg/cm2 5/2 را تحمل نموده و آزمایش نشتی گاز نیز با استفاده از اشکار سازهایی از قبیل گاز هلیوم و غیره انجام گیرد.



د) سیستم خنک کنندگی: گاز SF6 همانطور که گفته شده به عنوان یک مادة خنک کننده و یا انتقال دهندة حرارت از هوا خیلی بهتر است. ولی به خوبی روغن نمی باشد اما می توان با افزایش سرعت جریان گاز و در نتیجه افزایش خاصیت انتقال حرارت این مشخصه گاز را نیز تا حد روغن افزایش داد این کار به کمک انتخاب سیستم خنک کنده پیچیده ای مطابق شکل (2-9-2 ب )انجام می گیرد.

در این سیستم همانطوریکه ملاحظه می شود گاز به عنوان ماده منتقل کننده حرارت توسط پمپ های وزش گاز که در بین لوله ارتباطی تانک به مبدل حرارتی نصب می گردد به داخل قسمتی موسوم به Wind box که در زیر قسمت اکتیو قرار دارد فرستاده می شود و از انجا این گاز با فشار به داخل سیم پیچهای فشار قوی – فشار قوی – فشار ضعیف و هسته ارسال می گردد. معمولا کانالهای گاز نیز در داخل سیم پیچها تعبیه می گردد تا گاز به صورت زیگزاگ در داخل سیم پیچ هدایت شده و به این ترتیب هدایت حرارتی بهتری صورت می پذیرد.

خنک کننده ها در این ترانسفورماتورها از نوع مبدلهای حرارتی (Cross Flow Type ) می باشد که از لوله های آلومینیم ساخته می شود و هدایت حرارتی بسیار بالائی دارد. اخیرا تحقیقاتی وسیع به منظور کاهش ابعاد سیستم خنک کنندگی و پایین آوردن تلفات ترانسفورماتور در قدرتهای بالا (در حدود 300 مگاولت آمپر ) انجام گردیده که نتایج آن منجر به ارائه تکنیک جددی در طراحی ترانسفورماتورها با استفاده از سیستم خنک کنندگی با ماده واسطه کاملا جدا از گاز گردیده که موسوم به ترانسفورماتورهای (s/sGIT) Separate Cooling – Cooling – Sheet Winding GIT) می باشند.

در این طرح جدید ماده خنک کننده (پرفلوئورکربن (F4C می باشد. و از داخل لوله های عایق (لوله های قابل ارتجاع از جنس تفلون) که از داخل سیم پیچها و هسته عبور می نمایند و به پانلهای مبدل حرارتی اتصال می یابند عبور کرده و باعث خنک شدن ترانسفورماتور می گردد. نوع سیم پیچی در این طرح بجای هادیهای معمولی از نوع ورقه های آل ومینیم با عایق فیلم پولیمر بوده که دارای کاپاسیتانس سری بالائی نیز می باشد و قابلیت انتقال حرارتی بالایی دارد. شکل (2-9-2 ج)شمایی از این طرح را نشان می دهد.





متعلقات ترانسفورماتور:



الف) بوشینگها : طرف ولتا= بالای ترانسفورماتورها مستقیما می توانند به یک تاسیسات پست گازی عایق شده با گاز متصل بشوند ولی از آنجا که فشار گاز داخل ترانسفورماتور با پست یکسان نبوده و از طرف دیگر جدا بودن گازها در دو مجموعه از نظر قابلیت اطمینان ضرورت دارد لذا بایستی از بوشیگهای گاز به گاز (Gas to Gas) استفاده نمود و در چنین صورتی ترانسفورماتورهای جریان بوشینگی نیز می توانند روی آن نصب گردند. در طرف ولتاژ پایین در صورت کم بودن ولتاژ اتصال معمولا از طریق بوشینگهای خشک و از طریق کابل مناسب می باشد اما در صورت بالا بودن ولتاژ این اتصال نیز مشابه روش فوق انجام می گیرد.

ب) تپ چنجر: تپ چنجرهای این ترانسفورماتورها اگر از نوع Off Load باشد معمولا با نوع مورد استفاده در ترانسفورماتورهای روغنی تفاوتی ندارد ولی اگر تپ چنجر On load مد نظر باشد بایستی از تپ چنجرهای نوع خلاء Vacum Switch Type استفاده شود.

ج) اندازه گیری درجه حرارت گاز : یک آشکار ساز حرارتی در قسمت بالای تانک نصب می گردد تا از طریق یک نشان دهنده عقربه ای که به یک کنتاکت هشدار دهنده نیز مجهز می باشد درجه حرارت گاز را نشان می دهد.

د) گیج فشار گاز : یک گیج فشار سنج نیز بارنج مناسب (معمولا از 1- تا 3+ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع) که قادر به اندازه گیری فشار می باشد روی تانک نصب می گردد. این گیج بایستی به یک کنتاکت هشدار دهنده مجهز باشد که در فشار بیش از حد قابل انتظار 7/1 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع تحریک گردد.

ه) سوپاپ تخلیه فشار : یک سوپاپ تخلیه فشار از نوع Self Reset نیز به منظور حفاظت ترانسفورماتور در مقابل اضافه فشارهای داخلی بایستی در طرح در نظر گرفته شود. این سوپاپ معمولا در فشار 2 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بایستی عمل نموده و پس از تخلیه گاز به میزان لازم و کاهش فشار در حد مزبور مجددا به حالت بسته درآید تا از خروج گاز اضافی جلوگیری به عمل آید. این دستگاه نیز مجهز به کنتاکت لازم جهت قطع ترانسفورماتور در صورت عملکرد مجهز می باشد.





مفاهیم ایمنی :



تعریف ایمنی : در فرهنگ لغت فارسی دکتر محمد معین برای لغات ایمن و ایمنی تعارف زیر آمده است:

ایمن به معنای در امن، محفوظ ، مصون ، سالم ، رستگار

ایمنی به معنای ایمن بودن و مصونیت معنی شده است.



مسئولیت های ایمنی کارکنان:

مسئولیتهای ایمنی کارکنان را می توان به سه بخش عمده

1- اخلاقی 2- تعهدات نسبت به سازمان

3- وظایف قانونی تقسیم کرد.



1- مسئولیتهای اخلاقی



هر فرد در رابطه با مسئولیتهای اخلاقی سه وظیفه به عهده دارد:

نسبت به خود – همواره باید کوشید که زندگی را با سلامتی گذارند، زیرا سلامت جسم و روان مقدمه انجام وظیفه است

نسبت به دیگران – غالبا عملیات و کارهای غیر ایمن می تواند به دیگران اعم از همکاران و غیره نیز صدمه بزند از این رو باید در انجام وظایف نهایت دقت را به خرج داد.

نسبت به فامیل و خویشان – اگر نسبت به همسر فرزندان و پدر و مادر خود احساس مسئولیت داریم باید توجه کنیم که وجود هرگونه حادثه ممکن است به بی سرپرستی آنان منجر شود، پس برای حفظ بقای زندگی آنها حفظ زندگی خود ضرورت دارد.



2-تعهدات نسبت به سازمان



معمولا فرد در قبال قراردادی که با کار فرما اعم از دولتی یا خصوصی منعقد می کند متعهد می شود که شرایط کاری معینی را انجام دهد و نسبت به مقررات آن سازمان یا شرکت که مقررات و قوانین استاندارد و حفاظت و ایمنی کار نیز جزء آن است وظیفه شناس باشد به طور مسلم نقض این مقررات به ویژه در مواقعی که زندگی فردی در خطر است می تواند با برخورد انظباطی خاصی روبرو شود. لازم به ذکر است در بعضی از شرکتها و سازمانها از جمله شرکت برق مقررات و دستور العملهای ایمنی را تحت عنوان خطی مشی ایمنی تدوین می کنند و همه کارکنان ملزم به رعایت آن می شوند.

3- وظایف قانونی



هر فردی که در فرآیند انجام کار برای همکاران یا مردم حادثه ای ایجاد کند مسئول است و باید در مقابل قانون پاسخگو باشد. در قوانین حفاظت کار نیز مقرراتی برای کارکنان وجود دارد که بر موارد ذیل تاکید دارد.

- ایمنی خود را حفظ کنید

- مراقبت ایمنی دیگران باشید

- با کارفرما در اجرای مقررات ایمنی همکاری نمائید.









آثار ظاهری یک آتش سوزی:



یک آتش سوزی با ارائه سه علامت خودنمایی می کند.

الف) شعله : شعله پدیده است از ترکیب گاز محترق با اکسیژن ، شعله ها با بالا رفتن حرارت جسم سوزان اوج گرفته و کاملا مشهواد است.

ب: دود و گاز: این دو عامل ناشی از آتش سوزی را میتوان فضولات احتراق نامگذاری کرد به عبارت دیگر دودی که از احتراق حاصل می شود بدون اینکه گازی که می سوزد دیده شود کاملا مشهود است.

طرق مبارزه با حریق:

همانطوریکه قبلا گفته شد برای آنکه آتش سوزی رخ دهد بایستی سه عامل هوا، حرارت و ماده سوختنی مجتمع گردند.

حال اگر به وسایلی بتوان فقط یک عامل از این عوامل را از صحنه عملیات خارج نمود ارتباط سه عامل قطع گردیده و آتش خاموش خواهد شد. به نسبت تصمیمی که متصدی مبارزه با آتش سوزی اتخاذ می نماد طرق مختلف خاموش کردن به شرح زیر خواهد بود.

الف) خارج نمودن عامل حرارت : در این طریقه که می توان آن را خنک نمودن آتش نیز نامید آب رل اصلی را بازی نماید، چنانچه مقدار انتقال حرارت از صحنه عملیات بیشتر از تولید آن باشد حارت کافی برای ادامه عملیات وجود نداشته آتش خاموش خواهد شد.

ب) خارج نمودن عامل هوا: میدانیم 21% هوا اکسیژن می باشد و چون اکسیژن عامل اصلی ادامه آتش است لذا دور نمودن هوا از صحنه عملیات یعنی دور ساختن اکسیژن از آن صحنه نتیجه اش خاموش شدن آتش است این عمل به طرق مختلف انجامی می گردد که به شرح زیر است.



اول) جایگزین کردن گازهای سنگین : در این طریقه از گازهای سنگین مختلف استفاده می نمایند همانند که در حدود 5/4 برابر هوا وزن دارد.

دوم ) ایجاد طبقه عایق بین هوا و آتش : در این طریقه از موادی که بتواند در مقابل آتش سوزی مقاومت نماید استفاده می شود مانند : کف شن ، و ماسه پتو و ...

ج) خارج نمودن ماده قابل اشتعال از صحنه: معلوم است چنانچه ماده قابل اشتعال در مجاورت هوا و حرارت نباشد آتش سوزی اتفاق نخواهد افتاد و چون شرط اول یعنی مجاور نبودن با هوا تقریبا غیر ممکن است لذا سعی می شود ماده قابل اشتعال را از مجاورت با آتش دور سازند.

7- وسایل مبارزه با انواع آتشها



وسایل مورد لزوم و طرق انتخابی برای انواع آتشهای ممکنه به شرح زیر خلاصه می شود.

الف- مبارزه با آتش های بدون خاکستر: برای این عمل معمولا از طریق خارج نمودن هوا از صحنه عملیات استفاده می شود، وسایل مورد مصرف عبارتند از انواع گازهای بدون اثر و سنگین ، انواع کفها، خاموش کننده های پودر خشک شیمیائی و غیره

ب- مبارزه با آتش هایی که از خود خاکستر باقی می گذارند: در این نوع از آتش سوزی ها از طریقه خنک کردن استفاده می شود ماده اولیه برای این کار آب می باشد.

ج- مبارزه با آتش سوزیهای برقی: در این طریقه وسایلی باید به کار برده شود که امکان انتقال جریان برق به بدن شخص مامور مبارزه موجود نباشد، بهترین وسیله برای مبارزه با آتشهایی که منبع برقی دارند گازها و پودر خشک شیمیایی می باشد، چنانچه در این قبیل آتش سوزی های جریان برق ابتدا قطع شده سپس آب و یا کف مصرف گردد اشکالی ندارد.



حیطه وظایف



1- لوازم حفاظت فردی :



شامل لباس کار،کفش مناسب ،کلاه ایمنی ودستکش کار بوده وبایستی کلیه افراد که به نوعی درگیر با کارهای بهره برداری وتعمیرات میباشد بصورت مناسبی مجهز به لوازم یاد شده باشند .







2- لوازم حفاظت گروهی:



شامل دستکش عایق 20 کیلو ولت ، چراغ قوه با پوشش عایق ،چوب استیک ،فاز متر فشار قوی ،چهار پایه مناسب ،نوارهای هشدار دهنده ،فاز متر فشار ضعیف ،انبردست بوده وبایستی بصورت مناسب( تابلوهای آبی رنگ ونگهدارنده های مناسب )درفضای داخلی پست نگهداری شود .



تجهیزات ایمن کننده :



شامل ارتهای سیار 20 و63 و132 و400 کیلو وات – کلید ارت باسبار – فرش عایق که بستگی به سطح ولتاژ پست وشرایط طراحی داشته وهمچنین انواع تابلوهای هشدار دهنده بوده وبایستی در پست بصورت مناسبی نگهداری ودر هنگام کارهای اجرایی به صورت مطمئنی از وسایل ذکر شده جهت ایمن نمودن محیط کار استفاده گردد.



1- تجهیزات اعلام واطفاء حریق :



شامل کپسولهای پودر وگاز 50 و12 کیلو گرمی گاز CO2 30 و6 کیلوگرمی ،حفاظتهای غیر فعال (دیوار آتش ،حوضچه های ردین و... )سیستمهای اطفاءحریق بوده وبایستی بصورت مطمئنی حفاظت ودر زمانهای تعیین شده مناسب تست ورفع عیب گردند .



2- وضعیت قفلها (اینتر لاکها ) :



کلیه اینتر لاکهای مکانیکی والکتریکی بریکرها وسکسیونر های موجود در پست بصورت مطمئن ودرحد شرایط طراحی اولیه بایستی انجام وظیفه نماید .وهرگونه نقص واشکال بلافاصله بر طرف گردد.



3- وضعیت روشنایی :



سیستم روشنایی محوطه ،اتاق فرمان وروشنایی DC بایستی در حد مطلوب وشرایط طراحی اولیه بوده واشکالات بوجود آمده در اسرع وقت رفع می گردد.



5- وضعیت موانع وحفره ها :



تمامی فضای پست اعم از اتاق فرمان ومحوطه که اپراتور وکمک آن نیاز به سرکشی ونظارت دارد بایستی بدون مانع وسطوح زیر صفر (حفره ها ) دارای در پوش ودال باشد همچنین جهت جلوگیری از ورود حیوانات موذی کلیه کانالهای ارتباطی به تابلوهای اتاق فرمان و کانالهای محوطه ایزوله بندی مناسبی داشته باشند .



1- وضعیت زمین حفاظتی :



لازم است تمامی استراکچرها ،فنس های درحد دسترسی ، تابلوها ،پریزها ،ترانسفور ماتورها ومتعلقات جانبی آنها ،پایه های روشنایی ، دکل بیسیم ،ارت مت به یک سیم ارت با سطح مقطع مناسب متصل گردد .همچنین سطح ونوع گراویه درنقاط مختلف محوطه بایستی در وضعیت مناسبی وجود داشته باشد











2- وضعیت سیستم های ارتباطی :



لازم است هر پست حداقل به دوسیستم ارتباطی مجهز باشد تا در مواقع لزوم اپراتور بتواد در اسرع وقت دستورات ارجاع شده را به نحو مقتضی انجام دهند .



3- وضعیت نظافت وضبط وربط کار:



لازم است کلیه اماکن پست شامل اتاق فرمان ،کلید خانه ، باطری خانه ، آبدارخانه ،محوطه خارجی ، سالنهای جانبی کاملا تمیز وعاری از هرگونه بهم ریختگی ولوازم غیر ضروری بوده واپراتور موظف است به کلیه گروههای اجرایی درحین انجام وزمان اتمام کار تذکرات در جهت جمع آوری لوازم اضافی را بدهد لازم به ذکر است مسئولیت ضبط وربط نظافت محیط پست به عهده اپراتور هرشیفت می باشد .



4- ضعیت آموزشهای ایمنی :



لازم است آموزشهای عمومی ،تخصصی وباز آموزی ایمنی تحت سیبلاسهای مشخص تعیین ودر مقاطع زمانی مناسب کلیه مسئولین ، اپراتور وکمک اپراتورها (نگهبانان )درجهت فراگیری برنامه ریزی گردد.




5- ثبت وضبط وقایع وحوادث :



لازم است کلیه وقایع که به نوعی صدمه یا خسارت به نیروی انسانی وتجهیزات وارد می شود به همراه شرح واقعه یا حادثه دفتری که به این منظور با سرفصل «دفتر وقایع وحوادث ایمنی » در پست موجود میباشد توسط اپراتوری هر شیفت ثبت گردد همچنین کلیه موارد غیر ایمن بر طرف نشده در پایان هر ماه در این دفتر ثبت گردد.


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام تبلیغ کانال تلگرام   سایت آگهی   تبلیغات اینترنتی ثبت آگهی رایگان  سایت مقاله  دانلود مقاله  دانلود پایان نامه

دانلود گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک در یک نگاه

گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک در یک نگاه در 55 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 81 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 55
گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک در یک نگاه

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک در یک نگاه در 55 صفحه ورد قابل ویرایش

1 فهرست مطالب :

1- پتروشیمی اراک در یک نگاه ................................................................................................................... 1

2- واحد دو اتیل هگزانول .............................................................................................................................. 4

3- مقدمه ........................................................................................................................................................... 8

4- تولید گاز سنتز ........................................................................................................................................... 9

1-4 گوگرد زدایی از گاز طبیعی .................................................................................... 11

2-4 ریفرمینگ و باز یافت حرارت اتلافی .................................................................... 12

3-4 جدا سازی دی اکسید کربن .............................................................................. 15

4-4 تقویت فشار گاز سنتز .......................................................................................... 18

5-4 سیستم بخار ........................................................................................................... 18

5- تولید بوتیر آلدئید ..................................................................................................................................... 20

1-5 خالص سازی خوراک ........................................................................................... 22

2-5 سیستم واکنش OXO ...................................................................................... 25

3-5 عریان سازی،پایدار سازی و جدا سازی ایزومر .............................................. 28

4-5 تهیه ،تغلیظ و دوباره فعال کردن محلول کاتالیست .................................... 31

5-5 مخازن سوخت و بوتیر آلدئید .......................................................................... 36

6- عملیات تولید دو اتیل هگزانول .............................................................................................................. 40

1-6 آلدولیزاسیون نرمال بوتیر آلدئید به EPA .................................................. 40

2-6 هیدروژناسیون EPA به دو اتیل هگزانول .................................................. 42

3-6 سیستم تصفیه دو اتیل هگزانول ..................................................................... 44

4-6 سیستم تقطیر منقطع دو اتیل هگزانول ....................................................... 47

5-6 سیستم جدا سازی آب دو اتیل هگزانول و سیستم خلاء ....................... 49

6-6 مخازن دو اتیل هگزانول ..................................................................................... 50

7-عملیات تولید بوتانول (نرمال یا ایزو) ..................................................................................................... 51

1-7 هیدروژناسیون بوتیر آلدئید به بوتانول .......................................................... 51

2-7 سیستم تصفیه بوتانول ...................................................................................... 51

3-7 سیستم تقطیر منقطع بوتانول ........................................................................ 52

4-7 سیستم جدا سازی آب بوتانول ...................................................................... 53

5-7 مخازن بوتانول ..................................................................................................... 54



- پتروشیمی اراک در یک نگاه

هدف

ایجاد یک مجتمع پتروشیمی جهت تولید مواد پایه ای و میانی با استفاده از خوراک اصلی نفتا و تبدیل آنها به فرآورده های نهایی پلیمری و شیمیایی.

تولیدات

در ظرفیت کامل تولیدات مجتمع بالغ بر 1138020 تن مواد پایه ای،میانی و نهایی می باشد که نیاز بخش وسیعی از صنایع داخلی را تامین و مازاد فرآورده هابه خارج صادر می شوند.

تاریخچه و انگیزه احداث

مجتمع پتروشیمی اراک یکی از طرههای زیربنائی و مهم می باشد که در راستای سیاستهای کلی توسعه صنایع پتروشیمی و با اهداف تامین نیاز داخلی کشور و صادرات، ایجاد و به بهره برداری رسیده است.

این طرح در سال 1363 به تصویب رسید و پس از طی مراحل طراحی و نصب و ساختمان در سال 1372 فاز اول مجتمع در مدارتولید قرارگرفت.در ادامه کار به منظور بهبود مستمر و تولید بیشتر و متنوع تر،واحدهای دیگرمجتمع تکمیل و واحد اتوکسیلات بعنوان آخرین واحد مجتمع در سال 82 راه اندازی و در مدار تولید قرار گرفت.

از سال 79 همزمان با تکمیل واحدها،طرههای توسعه ای مجتمع نیز با هدف افزایش ظرفیت مجتمع آغاز گردیده است.از سال 1378 با تصویب هیئت مدیره و پس از بررسی های دقیق عملکرد مجتمع،شرکت در بازار بورس پذیرفته شد و واگذاری سهام آن آغاز گردید.

اهمیت تولیدات مجتمع

از مشخصه های پتروشیمی اراک استفاده از دانش فنی ،تکنولوژی و فرآورده های پیشرفته می باشد.تولیدات مجتمع بسیار متنوع و عمدتا گریدهای مختلف را شامل میشوند.از لحاظ انتخاب خطوط تولید کمتر مجتمعی را می توان یافت که مانند مجتمع اراک ترکیبی از تولیدات پلیمری و شیمیایی ارزشمند و حتی شاخه خاصی از تولیدات نظیر سموم،علف کش ها را یکجا داشته باشد.مجتمع پتروشیمی اراک از لحاظ تنوع،ارزش فرآورده ها و نقش حساس آن در تامین نیاز صنایع مهم کشور کم نظیر می باشد.

خوراک مجتمع

خوراک اصلی مجتمع نفتای سبک و سنگین است که از پالایشگاههای اصفهان و اراک از طریق خط لوله تامین می شود.خوراک دیگر مجتمع گاز طبیعی است که از خط لوله سراسری مجاور مجتمع اخذ می گردد.ضمنا حدود 6000 تن آمونیاک و حدود 350 میلیون متر مکعب در سال مصرف گاز طبیعی مجتمع می باشد که از خط سوم سراسری تامین می گردد.

مصارف تولیدات مجتمع

مصارف تولیدات مجتمع بسیار متنوع و دارای طیف گسترده است.در بخش تولیدات شیمیایی کلیه فرآورده ها شامل اکسید اتیلن/ اتیلن گلیکلها-اسید استیک/وینیل استات-دواتیل هگزانول-بوتانولها-اتانول امین ها و اتوکسیلاتها به اضافه سموم علف کش هاکاملا در کشور منحصر به فرد میباشد و نیاز صنایع مهمی در کشور را تامین نموده و مازاد آنها به خارج صادر میشود.در بخش پلیمری نیز فرآورده های ارزشمند و استراتژیک انتخاب شده اند که بعنوان نمونه می توان گریدهای مخصوص تولید سرنگ یک بار مصرف-کیسه سرم-بدنه باطری-گونی آرد-الیاف و همچنین مواد اولیه ساختبشکه های بزرگ به روش دورانی ونیز گرید مخصوص تولید لوله های آب-فاضلاب و گاز و لاستیک پی بی آر را نام برد.

اولویت مصرف فرآورده های مجتمع برای تامین نیاز صنایع داخل کشور است در این ارتباط تولیدات مجتمع سهم به سزایی در تامین نیاز صنایع پایین دستی دارد به نحوی که نیاز بالغ بر 5000 واحد پایین دستی را تامین می نماید.

واحد های مجتمع

الف- واحدهای فرآیندی:واحد های فرآیندی مجتمع شامل 19 واحد میباشد.

ب- واحدهای سرویسهای جانبی:

- آب بدون املاح:ظرفیت 450 متر مکعب در ساعت

- واحد تولید بخار:ظرفیت 500 تن در ساعت

- واحد نیروگاه:ظرفیت کل تولید125 مگا وات

- برجهای خنک کننده:شامل 9 برج

- واحد هوای فشرده یا هوای ابزار دقیق: 5 کمپرسور هر کدام26000 نرمال متر مکعب در ساعت به ظرفیت کل 130000 نرمال متر مکعب

- واحد تفکیک نیتروژن و اکسیژن از هوا :ظرفیت اکسیژن14500 نرمال متر مکعب و نیتروژن6000 نرمال متر مکعب در ساعت

ج- واحدهای عمومی(آفسایت):شامل مخازن مواد شیمیایی،سیستم بازیافت کاندنس ها، سیستم آب خام، سیستم گاز، سیستم سوخت مایع، مخازن خوراک، مخازن محصولات مایع، سیستم آتش نشانی، مخازن گاز هیدروژن، سیستم مشعل مجتمع، واحد تصفیه پساب صنعتی، سیستم توزیع شبکه برق، شبکه مخابرات، اتصالات بین واحدها و سیستم جمع آوری و دفع آبهای زائد.

موقعیت جغرافیایی

مجتمع پتروشیمی اراک در جوار پالایشگاه اراک در کیلومتر 22 جاده اراک- بروجرد و در زمینی به وسعت 523 هکتار قرار دارد.

2- واحد دواتیل هگزانول

نرم کننده ها موادی هستند که برای بالا بردن قابلیت قالب زنی و شکل پذیری پلاستیکها به کار می روند.برای استفاده از پلاستیک پلی وینیل کلراید (پی.وی.سی)که یکی از مواد با ارزش و پر مصرف در صنایع پایین دستی می باشد از روغن نرم کننده ای به نام دی اکتیل فتالات(دی.او.پی)استفاده می شود.اهمیت این ماده به حدی است که بر حسب شرایط مورد نیاز برای استفاده از پی.وی.سی تا حدود 40 درصد وزنی از این ماده مورد مصرف قرار می گیرد.

دی.او.پی از سال 1365 در پتروشیمی فارابی واقع در بندر امام خمینی(ره)تولید میشود ولی یکی از عمده ترین مواد اولیه آن که 2-اتیل هگزانول میباشد از خارج وارد می گردید.

به منظور تأمین این ماده اولیه باارزش برای واحد پتروشیمی فارابی ،طرح تولید 2-اتیل هگزانول در مجتمع پتروشیمی اراک در نظر گرفته شد.فرایند آکسو متعلق به شرکت انگلیسی(دی.پی.تی)davy process technology برای این واحد انتخاب و طراحی و مهندسی آن نیز توسط شرکت مزبور صورت پذیرفت.خرید ماشین آلات و تجهیزات از طریق شرکت بلژیکی abay engineering انجام گردیده و کار های نصب و ساختمان و راه اندازی آن کلاً توسط پیمانکاران داخلی و کارکنان مجتمع انجام شد.در این واحد همچنین فرآورده های نرمال و ایزو بوتانول تولید می شود که در صنایع تولید حلالها،نرم کننده ها،عطرها،اسانسها،سموم، و نظایر آن و در صنایع نساجی و چرم سازی و غیره مورد مصرف دارند.به طور کلی واحد 2-اتیل هگزانول از نظر تکنولوژی و تنوع محصولات یکی از بهترین واحد های مجتمع پتروشیمی اراک می باشد.

فرآیند تولید

فرایند تولید 2-اتیل هگزانول و بو تانول ها از چند مرحله شامل تولید گاز سنتز،بوتیرآلدئیدها و نهایتاً تولید 2-اتیل هگزانول و بوتانول ها تشکیل یافته است.در مرحله اول گاز طبیعی در یک واکنش گرماگیر در حضور بخار آب و کاتالیزور به گاز سنتز شامل منواکسیدکربن و هیدروژن تبدیل می شود.خوراک مرحله دوم،پروپیلن و گاز سنتز است که طی واکنش هیدروفرمیلاسیون در حضور کمپلکس رودیم به عنوان کاتالیزور و در فاز مایع در راکتور با هم ترکیب می شوند.واکنش گرمازا بوده و مخلوطی از نرمال وایزوبوتیرآلدئید تولید می گردد.نرمال بوتیر آلدئید در واحد آلدولیزاسیون به 2-اتیل هگزانال تبدیل می شود که بعداز هیدروژناسیون محصول نهایی 2-اتیل هگزانول بدست می آید.

نرمال و ایزوبوتیرآلدئید نیز به طور جداگانه بعد از هیدروژناسیون به نرمال و ایزوبوتانول تبدیل شده که این فرآورده ها نیز مستقلاً قابل عرضه به بازار هستند.2-اتیل هگزانول دارای درجه خلوص 5/99 درصد می باشد و این واحد برای تولید 45000 تن در سال از این محصول طراحی شده است.مقدار تولید نرمال و ایزوبوتانول به ترتیب 5000 و 5700 تن در سال است.

اهمیت واحد 2-اتیل هگزانول

با توجه به تولید مقدار 180000 تن در سال پی.وی.سی در پتروشیمی بندر امام و طیف وسیع مصرف این ماده پلاستیکی در داخل کشور،و همچنین وجود کارخانه پتروشیمی فارابی جهت تولید ماده نرم کننده دی.او.پی که مهمترین ماده اولیه آن یعنی 2-اتیل هگزانول وابسته به خارج بوده است،با بهره برداری از این واحد گام بزرگی در جهت صرفه جویی ارزی و تأمین یک ماده بسیار مهم و با ارزش مورد نیاز در صنایع پلاستیک پائین دستی برداشته شده است.علاوه بر تأمین نیاز پتروشیمی فارابی سالیانه حدود 20000تن 2-اتیل هگزانول و حدود 10000 تن بوتانول ها مازاد بر مصرف می باشد که می توان در صنایع جدید داخلی از آنها برای تولید فرآورده های مختلف استفاده کرد و یا اقدام به صادرات آنها نمود.

از مهمترین برجستگی احداث واحد 2-اتیل هگزانول نحوه اجرای نصب و ساختمان آن می باشد که با توجه به تجربیات به دست آمده از نصب و ساختمان سایر واحد های مجتمع،این واحد کلاً توسط پیمانکاران داخلی و تحت سرپرستی و نظارت کارکنان مجتمع اجرا و راه اندازی گردید.از لحاظ نظارت نیز اطمینان از اجرای پروژه مطابق با استانداردها و کیفیت مطلوب،از مجموع 691 نفر ماه پیش بینی شده توسط پیمانکار خارجی برای نظارت عملاً حدود 89 نفر ماه استفاده شده است.از نظر زمان اجرای پروژه نیز این واحد نسبت به دیگر واحد های مجتمع در زمان بسیار کمتری به بهره برداری رسید.


2001، از میعان کننده و دریافت کننده، کشیده می شود.

برج تصفیه نیز، جهت جداسازی محصول 2-EH از محصولات جانبی آلی سنگین، تحت خلاء کار می کند. بالاسری برج تصفیه در فشار و دمای تقریبی 0.17bar و 130 0C کار می کند و دمای پایین برج 152 0C است.

بخشی از جریان بالاسری در میعان کننده برج تصفیه(Refining Column Condenser)، 34-E-2012، میعان می شود. جریان غیر میعان شده در میعان کننده برج ابتدایی(Forecolumn Vent Condenser)، 34-E-2009، بیشتر سرد می شود تا اتلاف محصول در جریان تخلیه را به حداقل برساند.

هوا و مواد بی اثر در نتیجه نشت، به سیستم خلاء بخش تصفیه (Refining System Vacuum Package) تخلیه می شوند.

جریان بالاسری میعان شده به دو جریان تقسیم می شود. بخشی از آن به برج به عنوان رفلاکس برگشت داده می شود، در حالی که محصول 2-EH در خنک کننده محصول (Product Cooler)، 34-E-2013، خنک شده و سپس در تانک 2-EH (2-EH Shift Tank)، 34-TK-2001A/B، ذخیره می شود.

جریان پایینی که دارای 2-EH و برشهای سنگین است، بعد از عبور از خنک کننده مواد باقیمانده اتلافی (Waste Residue Cooler)، 34-E-2014، وارد تانک برشهای سنگین تقطیر منقطع (Batch Still Heavies Tank)، 34-TK-2007، می شود تا مقداری از 2-EH در برج تقطیر منقطع (Batch Still )، 34-T-2003 بازیافت گردد.

4-6 سیستم تقطیر 2-اتیل هگزانول (2-Ethyl Hexanol Batch Still System):

سیستم تقطیر منقطع، در طی عملیات تولید 2-EH جریانهای ذیل را تحت پروسس قرار می دهد: برشهای سبک برج ابتدایی(Forecolumn)، برش پایینی برج تصفیه، جریان خارج شده از تبخیر کننده، جریان مواد آلی برج جداکننده آب و پسآبهای 2-EH، جریان پایینی برج تصفیه به تانک برشهای سنگین تقطیر منقطع 34-TK-2007 ارسال می گردد در حالی که جریانهای باقیمانده به تانک برشهای سبک تقطیر منقطع 34-TK-2006 فرستاده می شود.

برج تقطیر منقطع دارای 30 سینی شیردار (Valve tray)است. در طی عملیات سیستم، برج تقطیر منقطع 34-T-2003 توسط موجودی یکی از تانکها تحت عملیات قرار می گیرد. موجودی برج، تحت خلاء توسط چرخش اجباری و عبور از جوشاننده برج تقطیر منقطع (Batch Still Reboiler)، 34-E-2015، تبخیر می گردد. اجزای سبک تر که از بالاسری برج تقطیر منقطع خارج می شوند، میعان شده و در دریافت کننده برج تقطیر منقطع (Batch Still Receiver)، 34-V-2008 جمع می گردند. بخشی از جریان بالاسری بعنوان رفلاکس به برج برگشت داده می شود و باقیمانده به عنوان محصول در خنک کننده محصول برج تقطیر منقطع (Batch Still Product Cooler)، 34-E-2017، خنک شده و به یکی از تانکهای برج تقطیر منقطع هدایت می شود.

در صورتی که محصول بالاسری دارای مخلوطی از آب و مواد آلی باشد، بعد از عبور از خنک کننده محصول، جریان میعان شده به دکانتور برج تقطیر منقطع (Batch Still Decanter)، 34-V-2009 پمپ می گردد. لایه آبی به تانک جریانهای آبی (Aqueous Effluent Tank)، 34-TK-2012، فرستاده می شود. در حالی که لایه آلی بین جریان رفلاکس و محصول بالاسری تقسیم می گردد.

در طی عملیات تحت خلاء، نشت هوا و گازهای حل شده به سیستم خلاء، توســط سیـستم خلاء برج تقطیر منقطع (Batch Still Vacuum Package)، 34-W-2002، از طریق کندانسور و دریافت کننده برج، گرفته می شوند.

موجودی تانکهای برشهای سنگین و سبک بطور نرمال، بصورت جدا در برج تحت پروسس قرار می گیرند، بدین ترتیب که اجزای سنگین باقیمانده، بعد از تحت پروسس قرار دادن برشهای سبک، با برشهای سنگین بعدی تحت عملیات قرار می گیرند.چون در هر برش شرایط تغییر می کند تنظیم فشار به وسیله تزریق نیتروژن به ورودی اژکتور یا دفع مقداری گاز از کندانسور صورت می گیرد.

دو برش از تحت پروسس قرار گرفتن موجودی تانک برشهای سبک تقطیر منقطع، 34-TK-2006 حاصل می شوند.

برش اول که دارای نرمال بوتانول و آب است تحت خلاء 0.4bar تقطیر شده است.

جریان بالاسری میعان شده به سرریز کننده (Decanter) فرستاده می شود و لایه آلی موجود بین رفلاکس و محصول تقسیم می شود. محصول وارد تانک برش بوتانول (Butanol Cut tank)، 34-TK -2011، شده و از آنجا به تانک پسآبهای نرمال بوتانول(N-Butanol Slops Tank)، 34-TK-2004، ارسال می گردد تا در طی عملیات بعدی تولید بوتانول به سیستم برگشت داده شود.

لایه آبی به تانک جریانهای مایع 34-TK-2012 فرستاده می شود.

برش دوم که عمدتاً دارای EPA است، تحت خلاء 0.08bar تقطیر شده است. محـصول تقطیر شده به تانک خوراک تبخیرکننده (Vaporiser Feed Tank)، 34-TK-2009، رهنمون و از آنجا به تبخیر کننده 34-V-2002 برگشت داده می شود.

مواد باقیمانده در برج طی عملیات بعدی با برشهای سنگین تحت پروسس قرار می گیرند. دراین حالت تنها یک برش (شامل 2-EH) وجود دارد و عملیات تقطیر تحت خلاء 0.08bar صورت می پذیرد. محصول تقطیر شده به تانک خوراک برج ابتدائی (Forecolumn Feed Tank)، 34-TK-2010، فرستاده می شود.

از اینجا 2-EH یا می تواند به برج ابتدائی (34-T-2001) برگشت داده شود و یا قادر است با EPA موجود در تانک خوراک تبخیر کننده 34-TK-2009 مخلوط شده و به تبخیر کننده برگشت داده شود.

مواد باقیمانده در برج، در انتهای عملیات برشهای سنگین، توسط پمپ رفلاکس برج تقطیر منقطع (Batch Still Reflax Pump)، 34-P-2015A/B، و پس از عبور از خنک کننده محصول برج تقطیر منقطع (Batch Still Product Cooler)، 34-E-2017، به تانک مایعات اتلافی قابل سوخت (Waste Liquids Fuel Tank)، 34-TK-1004، فرستاده می شوند.

بمنظور جلوگیری از آلودگی برشهای مختلف توسط مواد سبک و سنگین، برشهای انتقالی (Transition Cuts) بین هر برش اصلی گرفته می شود. این برشهای انتقالی به تانک های خوراک تقطیر منقطع مناسب برگشت داده می شوند.

5-6 سیستم جدا سازی آب 2- اتیل هگزانول و سیستم خلاء

(2-Ethyl Hexanol Water Stripper and Vacuum System)

برج جداکننده آب (Water Stripper)، 34-T-2004، دارای 20 سینی از نوع سینی های شیردار (Valve tray)است و جریانهای ذیل را طی عملیات تولید 2-EH تحت پروسس قرار می دهد: جریان آبی خروجی از دکانتور برج ابتدایی (Forecolumn Decanter)، میعان شده های اژکتور سیستمهای خلاءسازی برج های تقطیر منقطع (Batch Still Decanter)و برج جداکننده آب، 34-T-2004، از تانک جریانهای آبی(34-TK-2012)، تغذیه می شود. مواد آلی از خوراک فاز مایع، با تزریق مستقیم بخار فشار پایین (LP) به پایین برج جداکننده آب، جدا می شوند. فشار و دمای

تقریبی بالاسری برج 2bar و 117 0C می باشد. مواد آلی جدا شده، میعان شده و در دکانتور برج جدا کننده آب(Water Stripper Decanter)، 34-V-2011، جمع می گردند. میعان شده های اژکتور از سیستمهای خلاء سازی به دکانتور، جهت جداسازی مواد اولیه آلی، ارسال می گردند. لایه آلی ازاین ظرف به تانک برشهای سبک تقطیر منقطع(34-TK-2006) جهت بازیافت الکلها، ارسال می گردد. در حالی که لایه آبی به تانک جریانهای آبی (34-TK-2012)، فرستاده می شود. جریانهای مایع از دکانتورهای برجهای ابتدایی و تقطیر منقطع، به تانک جریانهای آبی اضافه می شود. آب اتلافی جدا شده از پایین برج جداکننده آب، به مجرای فاضلاب تخلیه می شود.

6-6 مخازن 2-اتیل هگزانول (2-Ethyl Hexanol Storage):

محصول 2-EH سرد شده از طریق پمپ رفلاکس برج تصفیه (Refining Column Reflax Pump)، 34-P-2008A/B، به یکی از تانکهای 2-EH (2-EH Shift Tanks)، 34-TK-2001A/B، فرستاده می شود. هر دو تانک از طریق یک زانویی به اتمسفر راه دارند. محصول 2-EH می تواند از طریق پمپ محصول 2-EH (2-EH Product Pump)، 34-P-2010A/B، در محدوده مخازن به چرخش در آید. یابه تانک پسابهای 2-EH (2-EH Slops Tank)، 34-TK-2003، جهت ارسال مجدد برای پروسس فرستاده شود و یا اینکه به مخازن محصول آفسایت ارسال گردد. بطور نرمال، یکی از پمپها برای به گردش در آوردن موجودی تانک و یا ارسال به مخازن نهایی مورد استفاده قرار می گیرد و دومی یا برای به گردش در آوردن موجودی تانک یا ارسال محصول به مخزن پساب استفاده می شود. این مسأله قابلیت انعطاف بیشتری را در محدوده مخازن فراهم می آورد، بدین ترتیب که در حالیکه موجودی یکی از تانکها در حال چرخش یا ارسال به پروسس مجدد است، موجودی تانک دیگر به خارج از محدوده واحد فرستاده می شود.

7- عملیات تولید بوتانول (نرمال یا ایزو) (Butanol(Normal or Iso) Campaign):

مقدمه

خط سیر پروسس برای تولید ایزوبوتانول (I-BuoH) و نرمال بوتانول(n-BuoH) شبیه به پروسس تولید 2-EH، با بکارگیری همان تجهیزات اساسی می باشد. هرچند که بعضی از اختلاف ها در نحوه پروسس وجود دارد که بطور خلاصه در زیر به آن اشاره می شود.

آلدئیدیِِِِ که به شکل بوتانول هیدروژنه می شود، بوتیرآلدئید است. لذا به سیستم آلدولیزاسیون نیازی نیست.

1-7 هیدروژناسیون بوتیرآلدئید به بوتانول(Hydrogenation of Butyraldehyde to Butanol):

خط سیر پروسس بخش VPH شبیه به عملیات تولید 2-EH است هر چند که شرایط پروسس اندکی متفاوت می باشد.

خوراک آلدئید مانند قبل بین دو بستر آکنه دار تبخیر کننده تقسیم می شود. اما هیچ جریانی از برشهای سنگین در هنگام تولید ایزوبوتانول (I-BuoH)،از پایین برج گرفته نمی شود.

بخار تولید شده در تبدیل کننده، جهت استفاده در پروسس دارای فشار بسیار پایینی است و لذا به ظرف تبخیر ناگهانی (میعان شده های بخار) فشار پایین (LP Refining Drum) فرستاده می شود.



انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام تبلیغ کانال تلگرام   سایت آگهی   تبلیغات اینترنتی ثبت آگهی رایگان  سایت مقاله  دانلود مقاله  دانلود پایان نامه

دانلود گزارش کارآموزی بانک اطلاعاتی

گزارش کارآموزی بانک اطلاعاتی در 53 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 39 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 53
گزارش کارآموزی بانک اطلاعاتی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی بانک اطلاعاتی در 53 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول

بانک اطلاعاتی چیست .................................................................................... 3

استفاده از سیستم های اطلاعاتی ساده .......................................................... 3

استفاده از بانک اطلاعاتی ................................................................................ 3

مزایای استفاده از بانک اطلاعاتی .................................................................... 4

معایب استفاده از بانک اطلاعاتی...................................................................... 5

اجزای تشکیل دهنده بانک اطلاعاتی ............................................................. 5

بانک اطلاعاتی SQL ...................................................................................... 6

تاریخچه SQL ............................................................................................... 6

زبان SQL ...................................................................................................... 7

نقش SQL ..................................................................................................... 9

قابلیت ها و مزایای SQL .............................................................................. 11

استقلال فروشنده ......................................................................................... 12

قابلیت استفاده از انواع سیستم های کامپیوتری .......................................... 12

استانداردهای SQL ...................................................................................... 13

تأیید IBM ................................................................................................... 14

پایه و اساس رابطه ای SQL ......................................................................... 14

زبان کامل بانک اطلاعاتی ............................................................................... 14

تعریف داده ها در هر زمان ............................................................................. 15

مقدمه ای بر دلفی .......................................................................................... 15

مزایای دلفی .................................................................................................. 16

انواع داده ها در دلفی ..................................................................................... 16

روش طراحی برنامه شیء گرا ......................................................................... 17

آنچه برای نصب دلفی نیاز است ..................................................................... 17

نصب و راه اندازی دلفی ................................................................................. 18

اجزای سازنده برنامه دلفی ............................................................................. 19

چگونه با دلفی برنامه بنویسیم ....................................................................... 20

انواع فایلها در دلفی ....................................................................................... 22

اجرای دستورات SQL در دلفی .................................................................... 23

خلاصه فصل اول ............................................................................................ 25

فصل دوم

شناخت سیستم.............................................................................................. 26

برنامه ریزی سیستم تاکسی تلفنی................................................................. 26

تقسیم بندی کل سیستم................................................................................ 28

چارت سازمانی................................................................................................. 29

شرح وظایف نمودار سازمانی........................................................................... 30

شکل ظاهری محل........................................................................................... 31

زمان بندی پروژه............................................................................................ 32

نمودار CPM(ctitical Path method)...................................................... 33

نمودارهای DFD(Data flow Diagram)................................................. 36

نمودارهای DSD............................................................................................ 38

خلاصه فصل دوم............................................................................................. 41





فصل سوم

فرم ها و کدهای به کار رفته در پروژه.............................................................. 42





بانک اطلاعاتی چیست؟

در بانک اطلاعاتی تعاریف گوناگونی شده است که تعریف زیر از همه جامع تر به نظر می رسد : بانک اطلاعاتی مجموعه ای سازمان یافته از اطلاعات و داده های مرتبط به هم است. داده ها عبارت اند از : حقایق و ارقام یک موضوع خاص و اطلاعات عبارت اند از نتایجی که از ترکیب داده ها حاصل می گردند. مؤسسات و سازمان معمولاً سیستم های اطلاعاتی خود را به دو صورت تشکیل داده از آن ها استفاده می کنند.

استفاده از سیستم های اطلاعاتی ساده

در این روش در فایل های جداگانه قرار می گیرند و برای استفاده از داده های موجود در آن فایل ها، سیستم های جداگانه ای طراحی می شوند. به این نوع سیستم های اطلاعاتی سیستم پردازش فایل ها می گویند.

استفاده از بانک های اطلاعاتی

در این روش داده های موجود، به صورت مجتمع یا بانک مورد استفاده قرار می گیرند در چنین سیستمی کاربر می تواند بدون سر درگمی با صرف وقت اندکی، اطلاعات مورد نیاز خود را از داده های موجود در بانک اطلاعاتی اخذ کند. امروزه اکثر مؤسسات و سازمان ها سعی می کنند از سیستم اطلاعاتی استفاده کنند. برای پی بردن به تفاوت دو روش ذکر شده مؤسسه ای را در نظر بگیرید که داده های مربوط به حقوق کارمندان، بیمه ، تنبیه و تشویق را در چهار فایل جداگانه قرار داده برای اخذ خروجی های مورد نیاز، سیستم های جداگانه ای برای آن ها نوشته است.

کار سیستم حقوق، محاسبه دستمزد کارکنان با استفاده از داده های موجود در فایل حقوق، کار سیستم بیمه، پردازش داده های موجود در فایل بیمه و کار سیستم های تنبیه و تشویق، پردازش داده های موجود در فایل های تنبیه و تشویق می باشد. هریک از این سیستم ها می توانند خروجی مناسبی را تولید کنند، اما اگر بخواهیم اطلاعات جدیدی مانند آنچه در زیر آمده است اخذ کنیم، با مشکل مواجه خواهیم شد.

1.کارمندانی که دارای حقوق مشخصی بوده به تعداد دفعات مشخصی تنبیه یا تشویق شده اند.

2 . کارمندانی که در تاریخ معینی استخدام شده مبلغ خاصی برای آن ها از طرف بیمه هزینه شده است.

3. کارمندانی که تعداد دفعات تنبیه آن ها بیشتر از تعداد دفعات تشویق باشد و برعکس.

در همه موارد بالا و مواردی مشابه مجبوریم از داده های موجود در دو یا چند فایل استفاده کنیم که کار ساده ای نیست. زیرا ممکن است داده های موجود در فایل ها دارای فرمت یکسانی نباشند. در حالی که اگر مؤسسه سیستم اطلاعاتی خود را به صورت بانک اطلاعاتی تشکیل دهد با چنین مشکلی مواجه نخواهد شد. شکل 2-9 نشان دهنده سیستم بانک اطلاعاتی مؤسسه سابق الذکر است.

در سیستم جدید، تمامی داده های موجود در فایل های طراحی شده در روش اول، در یک فایل بزرگ تر به نام بانک اطلاعاتی قرار می گیرند که در نتیجه پردازش داده ها و اخذ گزارش های جدید آسان تر خواهد بود.

مزایای استفاده از بانک اطلاعاتی

مزایای استفاده از سیستم بانک اطلاعاتی به جای سیستم پردازش فایل ها را می توان چنین برشمرد :

1. جلوگیری از اتلاف حافظه در ذخیره کردن داده ها
2. ایجاداطمینان نسبت به گزارش های به دست آمده
3. اخذ گزارش های جدید ساده است.
4. سرعت پردازش داده ها بالاست.
5. داده ها از سیستم های کاربردی مستقل هستند.
6. تمرکز در مدیریت داده ها به خوبی امکان پذیر است.

معایب استفاده از سیستم بانک اطلاعاتی

بانک اطلاعاتی با همة مزایایش، معایبی نیز دارد که این معایب در مقابل مزایای فوق ناچیزند، از جمله :

1. چون طراحی بانک های اطلاعاتی ساده نیست، جهت ایجاد آن به متخصصان ماهری نیاز است.
2. به دلیل متمرکز بودن سیستم اطلاعاتی، امکان آسیب پذیری سیستم زیاد است. یعنی، اگر یک قیمت از سیستم از کار بیفتد، ممکن است در کار بقیه قسمت ها خلل ایجاد شود.

اجزای تشکیل دهنده بانک اطلاعاتی

1. کاربران
2. سیستم بانک های اطلاعاتی
3. داده های موجود در بانک های اطلاعاتی

کاربران کسانی هستند که به نحوی به بانک اطلاعاتی سروکار دارند. بر اساس نوع کاری که کاربران با بانک اطلاعاتی دارند، می توان آن ها را به سه دسته تقسیم کرد:

1. مدیر یا مسئول بانک اطلاعاتی
2. برنامه نویسان کاربردی یا طراحان بانک های اطلاعاتی
3. کاربران نهایی

کاربران نهایی کسانی هستند که حق هیچ گونه تغییر و تبدیل را در بانک اطلاعاتی ندارند، بلکه فقط از امکانات آن می توانند استفاده نمایند. طراحان بانک های اطلاعاتی کسانی هستند که بانک اطلاعاتی را ایجاد نموده اند. مسئول بانک اطلاعاتی کسی است که حق هر گونه تبدیل و تغییر را در بانک اطلاعاتی دارد. به عنوان مثال اضافه کردن داده های جدید و حذف یا اصلاح داده ها به عهده مسئول بانک اطلاعاتی است. سیستم بانک اطلاعاتی مجموعه ای از برنامه هایی است که نیازهای کاربران را برآورده می کند.

بانک اطلاعاتی SQL

تاریخچه SQL

محبوبیت رو به رشد SQL یکی از مطالب مهم در صنعت امروزی کامپیوتر می باشد. در عرض چند سال گذشته، SQL زبان استاندارد در بانک های اطلاعاتی کامپیوتری گردیده است. اکنون بیش از 100 محصول مدیریت بانک اطلاعاتی بر روی سیستم های کامپیوتری از کامپیوترهای شخصی گرفته تا کامپیوترهای بزرگ ، SQL را پشتیبانی می کنند. یک استاندارد رسمی بین المللی برای SQL تهیه گردیده، و SQL نقش اساسی را در استاندارد IBM’s Systems Application Architecture بازی می کند. مجلات کامپیوتری، در عنوان های خود پیدایش SQL را بعنوان یک زبان تبریک می گویند. از ابتدای کار آن در IBM ، SQL هم بعنوان یک پروژه تحقیقاتی، هم بعنوان یک تکنولوژی کامپیوتری و هم بعنوان یک نیروی غالب در بازار خود را نشان داده است.

اما SQL واقعاً چیست؟ چرا اهمیت دارد؟ اگر واقعاً SQL یک استاندارد است، پس چرا نسخه های آن انواع مختلف دارد؟ آیا SQL واقعاً در کامپیوترهای شخصی قابل اهمیت است؟ آیا می تواند پاسخگوی نیازهای سطح بالای انتقال داده ها باشد؟ با توجه به نحوه استفاده شما از کامپیوتر، SQL چه می تواند انجام دهد، و شما چگونه می توانید از این ابزار مدیریت داده ها استفاده کنید.

زبان SQL

SQL وسیله ای است برای سازماندهی، مدیریت و بازیابی داده هایی که توسط بانک اطلاعاتی در کامپیوتر ذخیره شده اند. نام SQL از عبارت Structured Query Language و نیز به شکل SQL تلفظ می شود. همانطور که از نام آن بر می آید، SQL یک زبان کامپیوتری است، که برای یک بانک اطلاعاتی از آن استفاده می شود. در حقیقت، SQL با یک نوع بانک اطلاعاتی بنام بانک اطلاعاتی رابطه ای یا relational database کار می کند.

اگر سیستم کامپیوتری مربوط به یک کار تجاری باشد، بانک اطلاعاتی داده های مربوط به انبارداری، تولید، فروش و یا حقوق و دستمزد را نگهداری می کند. در یک کامپیوتر شخصی، بانک اطلاعاتی معمولاً داده های مربوط به چک های صادره، لیست های پرسنلی و شماره تلفن آنها، و یا داده های استخراج شده از یک سیستم کامپیوتری بزرگتر را نگهداری می کند. برنامه کامپیوتری که بانک اطلاعاتی را کنترل می کند، سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی یا database management system و یا اختصاراً DBMS نامیده می شود.

وقتی می خواهید داده هایی را از بانک اطلاعاتی بازیابی کنید، برای اجرای کار نیاز به SQL دارید. DBMS پرسش SQL را مورد پردازش قرار داده، داده های مورد نظر را بازیابی نموده، و نتیجه را به شمار برمی گرداند. این نوع پردازش داده های درخواستی از یک بانک اطلاعاتی و دریافت نتایج، یک database queruy یا پرسش از بانک اطلاعاتی است، لذا Struetured Query Language برای کاربران خود فراهم می کند، از آن جمله :

تأیید IBM

SQL ابتدا بوسیله پویندگان شرکت IBM ساخته شد، و از آن زمان تاکنون بعنوان یک محصول استراتژیکی IBM شناخته شده است. SQL یک جزء اساسی از Systems Application Architecture یا SAA می باشد، که رونوشت یا کپی شرکت IBM است برای ایجاد هماهنگی در خطوط مختلف تولید آن هر چهار خانواده ای که در زیر چتر SAA قرار دارند، SQL را حمایت می کنند، این چهار خانواده عبارت اند از کامپیوترهای شخصی PS/2 ، سیستم های AS/400 ، و کامپیوترهای بزرگی که سیستم های عامل MVS و VM را اجرا می کنند. این پشتیبانی گسترده IBM باعث تسریع بازار SQL شده و سبب گردیده که دیگران نیز از آن تبعیت کنند.

پایه و اساس رابطه ای SQL

SQL زبانی است برای بانک های اطلاعاتی رابطه ای، و بعنوان یک مدل بانک اطلاعاتی رابطه ای مشهور شده است. ساختار جدولی یا سطر و ستونی یک بانک اطلاعاتی رابطه ای برای کاربران قابل درک بوده، و باعث می شود که زبان SQL ساده و قابل درک باشد. در ضمن مدل رابطه ای یک اساس قوی تئوریک دارد که باعث تکامل تدریجی بانک های اطلاعاتی رابطه ای شده است.

زبان کامل بانک اطلاعاتی

SQL ابتدا بعنوان یک زبان پرسشی موردی ساخته شد، اما قابلیت های فعلی آن فراتر از کار بازیابی داده ها است. SQL یک زبان کامل برای ایجاد بانک اطلاعاتی، مدیریت صحیح آن، تغییر محتوای آن، و در شبکه قرار دادن داده ها در بین کاربران مختلف است. مفاهیم SQL که یک قسمت از این زبان را شامل می شود، قابل تعمیم به دیگر دستورات آن نیز می باشد.

تعریف داده ها در هر زمان

با استفاده از SQL می توان هر زمان ساختار یک بانک اطلاعاتی را تغییر و یا توسعه داد، حتی در زمانی که کاربران در حال استفاده از محتوای آن می باشند. این یک قابلیت مهم نسبت به زبان هایی است که تعریف داده ها در آنها حالت سکون و غیرپویا دارد. به این ترتیب SQL دارای حداکثر قابلیت انعطاف بوده، و در حالیکه برنامه های کاربردی بطور Om-limc کار می کنند، می توان بانک اطلاعاتی را تغییر داد.

از طرز کار آنها، SQL را آموزش می دهد. اگر چه همواره نحوة نگارش هر دستور را نمایش خواهیم داد لکن بیشتر بر مسائلی که توسط هر دستور حل شوند و نیز به نحوة به کارگیری این دستورات برای حل هر مسئله تأکید خواهیم کرد و برای روشنتر شدن موضوع از مثالهای واقعی با توضیحات کامل، استفاده خواهیم کرد. امروز موضوعات زیر را می آموزید:

· تاریخچة SQL Server
· نحوة استفاده از SQL در کاربردهای واقعی
· نحوة اتصال به پایگاه داده ها از طریق ابزار جدید Query Analyzer (تحلیل گرپرسش)
· نحوة نوشتن و اجرا کردن اولین پرسش SQL

مقدمه ای بر دلفی

مدتی است که دلفی به عنوان یک زبان قدرتمند، طرفداران زیادی پیدا کرده است و از الگوهای زبان پاسکال شیء گرا پیروی می کند. زبان دلفی در محیط ویندوز به کار گرفته می شود. می گویند دلفی قابلیت RAD دارد. RAD به معنی تولید سریع برنامه است. علتش این است که بخش بسیار زیادی از کد برنامه توسط دلفی ایجاد می شود. محیط دلفی را IDE به معنی محیط توسعه مجتمع می نامید، زیرا در این محیط ویراستار، کامپایلر، پیوند دهنده همگی با هم و در کنار هم کار می کنند.

مزایای دلفی

انعطاف پذیری دلفی بسیار زیاد است و کاربران به آسانی با دلفی ارتباط برقرار می کنند. می دانید که برنامه نویسان معمولاً کاربران کامپیوتر نیستند. یعنی برنامه نویسان، پس از تکمیل برنامه، آن را در اختیار افراد دیگری به نام کاربران قرار می دهند تا از آن ها استفاده کنند. به عبارت دیگر، یک فایل اجرایی (exe) در اختیار کاربران قرار می گیرد. در نتیجه می توان یک برنامه نصب ساده ای نوشت تا عمل نصب برنامه را انجام دهد. قابلیت اجرای برنامه ها، ایجاد قطعات و به کارگیری قطعات در برنامه ها بسیار آسان است.

انواع داده در دلفی

یکی از جنبه های مهم هر زبان برنامه سازی که باید مورد بررسی قرار گیرد، انواع داده های آن است. ما روزمره با داده هایی مثل میزان خرید روزانه و اسامی افراد سروکار داریم. خرید روزانه را به صورت اعدادی مثل 1500، 5/413 و اسامی افراد را با کلماتی مثل علی، احمد و رضا بیان می کنیم . انواع داده ها در دلفی عبارت اند از :

· داده های نوع صحیح 10، 20و 125 · داده های بولی (boolean)
· داده های نوع حقیقی مثل 5/14 . 25/5 · داده های کاراکتری مثل A B و C
· داده های نوع ارزی (Currency) · داده های رشته ای مثل Science , Ali

روش طراحی برنامه شیء گرا

برای طراحی و ایجاد برنامه شیء گرا باید مراحلی را انجام داد. این مراحل را در این جا مورد بحث قرار می دهیم.

1. تعیین نیازمندی های مسئله
2. تحلیل مسئله
3. طراحی کلاس هایی که باید مسئله را حل کنند، این کار با انجام موارد زیر امکان پذیر است:

الف . پیدا کردن کلاس موجود و اصلاح شده

ب.اصلاح کلاس های موجود، در صورت نیاز

ج. طراحی کلاس های جدید، در صورت لزوم

4. پیاده سازی کلاس های جدید

5. تست و بررسی کل برنامه

6. نگهداری و بازسازی برنامه

آنچه که برای نصب دلفی نیاز است

برای نصب دلفی به نرم افزار و سخت افزار خاصی نیاز دارید که عبارت اند از :

1. ویندوز 95، 98 ، 2000 یا xp
2. کامپیوتر 486 یا ترجیحاً پنتیوم با حداقل 32 مگابایت به همراه CD-ROM
3. دیسک سخت که حداقل 40 مگابایت فضای خالی داشته باشد.
4. دستگاه ماوس برای سرعت انجام کار با دلفی

خلاصه فصل اول :

بانک اطلاعاتی با همه مزایایی که دارد از جمله : جلوگیری از اتلاف حافظه در ذخیره کردن داده ها، ایجاد اطمینان نسبت به گزاره های بدست آمده و داده ها از سیستم های کاربردی مستقل هستند و ... معایبی نیز این بانک اطلاعاتی دارد که این معایب در مقابل مزایای آن ناچیز است. همچنین SQL یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی نیست در ضمن یک محصولی هم نیست که به تنهایی قابل استفاده باشد. یعنی اینکه نمی توان SQL را از جایی خریداری کنید بلکه SQL یک زبان برنامه نویسی بانک اطلاعاتی است.


انجمن تخصصی وب هاستینگ   هاست ایران     وب هاستینگ   افزایش ممبر کانال تلگرام تبلیغ کانال تلگرام   سایت آگهی   تبلیغات اینترنتی ثبت آگهی رایگان  سایت مقاله  دانلود مقاله  دانلود پایان نامه