دسته بندی | صنایع غذایی |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 148 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
این طرح توجیهی شامل:
جداول و محاسبات مربوطه
موضوع و معرفی طرح
هزینه تجهیزات
ظرفیت
سرمایه گذاری کل
سهم آورده متقاضی
سهم تسهیلات
دوره بازگشت سرمایه
اشتغال زایی
فضای موردنیاز
تعداد و هزینه نیروی انسانی
استانداردهای مربوطه
بازارهای داخلی و خارجی
توجیه فنی و اقتصادی طرح
عرضه کنندگان و ...
مناسب برای:
- اخذ وام بانکی از بانک ها و موسسات مالی اعتباری
- گرفتن وام قرض الحسنه خود اشتغالی از صندوق مهر امام رضا
- ارائه طرح به منظور استفاده از تسهیلات بنگاه های زود بازده
- گرفتن مجوزهای لازم از سازمان های دولتی و وزارت تعاون
- ایجاد کسب و کار مناسب با درآمد بالا و کارآفرینی
- مناسب جهت اجرای طرح کارآفرینی و ارائه دانشجویی
دسته بندی | تولیدی |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 128 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
مقدمه :
از آنجایی که کشور ایران از معادن غنی ووسیعی برخوردار است بهره گیری
موثر از این ذخایر از منابع مهم تامین بودجه مالی کشور است و در پروسه
فن آوری محصولات معدنی مثل سرب ، مس ، روی ، طلا ، سنگ آهن
وهمچنین در تولید کاشی، سرامیک ،چینی و غیره ، قطعات مختلف
لاستیکی فرسایشی فراوان در بالمینها ورادمیلها ، حمل مواد پمپ ها و
پره های فلوتاسیون بکار گرفته می شود . همچنین درساخت پلها ، ماشین
آلات راهسازی ، احداث مترو وراه آهن ، صنایع خودرو سازی اسکله ها
ولنگرها قطعات لاستیکی بسیار زیادی استفاده می شود و بازار انکار
ناپذیری وجود دارد .
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 69 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
تحقیق در مورد معرقکاری
مُعَرَّقکاری یا موزاییک سازی یکی از رشتههای صنایع دستی است.
معرق سازی در ایران از سده ۶ هجری و دوره سلجوقیان با ساخت کاشی معرق پیشرفت کرد و در سده هشتم کاملتر و ظریفتر شد. در سده نهم و دهم هجری نیز رشد بسیار زیادی کرد. شهرهای اصلی معرق سازی در این دوره اصفهان ، یزد ، کاشان ، هرات ، سمرقند و آران و بیدگل بودند.
هنر موزاییک از دیرزمان شناخته شده بود و تا به امروز نیز کاربرد دارد. در بین النهرین و مصر باستان نوعی موزائیک در اندازههای کوچک و برای مصارف تزئینی و زینتی ساخته میشد ولی رومیان آن را چون یک قالب هنری همپایهی دیوارنگاری به کار میبردند . صنعت موزاییک سازی توسط هنرمندان صدر مسیحیت ادامه یافت و در اوایل قرون وسطی به خصوص در قلمرو امپراتوران بیزانسی به اوج شکوفایی خود رسید ( مثلاً موزاییکهای کلیسای سان وتیله در راونا )
معرق چیست؟
در دایرهالمعارف هنر (نوشته رویین پاکباز)، در تعریف معرق چنین آمدهاست: معرق (موزائیک Mosaic) طرح پیک نما یا انتزاعی ساخته شده از قطعات سنگ ، شیشه ، سفال ، چوب رنگین بر روی دیوار ، سقف ، زمین و غیرهاست.
انواع معرق
معرقکاری در ایران
در بعضی از منابع به اشتباه گفته شدهاست که معرق چوب برگرفته از کاشی معرق است و معرق در ایران از هند وارد شدهاست. در حالیکه در سبک هندی چوب زمینهی کار یک تکهاست و به علاوه جنس چوب از فوفل است ..شیوهای کار در سبک هندی به این شکل است که ابتدا طرح را بر روی چوب پیاده کرد و سپس شکلها را بریده و بعد با تکههای مختلف چوب پر میکنند.
طبق آخرین کاوشهایی که در شهر سوخته واقع در زابل انجام گرفتهاست، شانهای پیدا شدهاست که بر روی آن گلی با تکههای چوب کار شدهاست. این شانه متعلق به ۵۰۰۰ سال پیش است. پیدا شدن این شانه دلیلی بر بطلان دو نظریه فوقالذکر میباشد. علاوه بر این طرح گل روی شانه با طرح گلی که بر روی سفالینهها کشف شدهاست یکی میباشد که نشان میدهد شانهی یافت شده نمیتواند از جایی وارد ایران شده باشد.(بر اساس کاوشهای استاد مهران امیر اینانلو)
معرق نوین
معرق به شکل امروزی یک هنر نوین است که در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی اولین کارگاه آن توسط حسین طاهرزاده ایجاد شد که کارگاه منبت بود و توسط احمد امامی و پسرانش خلیل و علی در سال ۱۳۱۰ در رشته معرق و مشبک به کارگاه منبت فوقالذکر اضافه شد.از اساتید آن زمان میتوان به برادران امامی و استاد زابلی اشاره کرد. از استادان معاصر میتوان به استاد اینانلو اشاره کرد که ابداع کننده سبک تفکیک رنگ میباشند. در این سبک تکنیکهای نقاشی را روی معرق پیاده میکنند. تکنیکهایی مانند پرسپکتیو- سایه روشن - نور و.. ولی در معرق سنتی به صورت مینیاتور(نقاشی ایرانی) کار میشد و بیشتر طرحهای به کار رفته از اثار استاد محمود فرشچیان بود. در معرق سنتی مبحثی به عنوان تفکیک رنگ وجود نداشت و به صورت کلی فرمها یک تکه و با کمک خط اره نشان داده میشدند.
منابع
مقدمه تاریخی
معرق در معنای کلام «اصولاً هر چیز رگه دار را گویند » ولی مفهوم آن در این نوع بخصوص هنر، ایجاد نقش ها و طرح های زیبایی است که از دوربری و تلفیق چوب های رنگی روی زمینه ای از چوب یا پلی استر سیاه شکل می گیرد.
تاریخ پیدایش این هنر به درستی مشخص نیست؛ ولی از تطبیق آن با هنر کاشی کاری ، بدون شک رابطه این دو هنر را درمی یابیم. برای آشنایی با ریشه ی این هنر ، صحبت از تاریخ تکوین به میان می آید و به عنوان مقدمه می توان از گنبد سرخ مراغه که در زمان ایلخانیان ساخته شده است، یاد کرد؛ این گنبد نوع بسیار ساده ی کاشی کاری بدین سبک است.
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1409 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 37 |
تحقیق معرق موزاییک
تعریف معرق کاری در فرهنگ نامه ها
فرهنگ عمید
معرق
مرد کم گوشت و لاغر ، شراب رگدار از آب ، شرابی که با اندکی آب مخلوط شده باشد ، در فارسی به نوعی از کاشی هم می گویند که از تکه های ریزریز با اشکال گوناگون ساخته می شود.
موزائیک
نوعی از نقاشی و خاتم کاری با گچ یا سیمان ، نوعی آجر که با سیمان و شن های رنگین ساخته می شود
فرهنگ دهخدا
معرق کاری :
ساختن یا نصب کاشی های معرق ، معرق کاری در قرن 6 هجری یعنی در دوره سلجوقیان به سمت کمال رفت و بسیار متداول گردید. در قرن هشتم هجری هنرمندان معرق کار بمراتب از هنرمندان عهد سلجوقی جلو افتادند .
در این قرن موفق شدند اجزایی را که اشکال معرق از آنها تشکیل می یابد کوچکتر کنند و لطیفترین و زیباترین اشکال بنائی و هندسی را در مجموعه ای از رنگهای زیبا و براق که جز در فنون و صنایع شرقی مخصوصاً ایرانی دیده نمی شود نمایش دهند . مخصوصاً ارزانی معرق بیشتر موجب شیوع آن گردید . زیرا هزینه ساختن معرقهای لعاب صدفی دار بمراتب کمتر از هزینه آجرهای کاشی مینایی بود و علت این امر واضح است. زیرا در کاشی لازم بود پس از کشیدن رنگ و نقش یک بار دیگر آن را در کوره گذارند و این عمل گذشته از هزینه اضافی که داشت چندان مورد اطمینان نبود و چه ممکن بود کاشیها از کوره سالم بیرون نیاید ، صنعت معرق کاری در قرن های نهم و دهم هجری به منتهای ترقی خود رسید در این دوره مراکز مهم معرق سازی شهرهای اصفهان ، یزد ، کاشان ، هرات ، سمرقند و تبریز بود.
موزائیک : ( فرهنگ دهخدا )
مجموعه مکعبهای کوچک رنگارنگ از مرمر یا اسمالت (smalt) که رسمی هندسی مانند کتاب را تشکیل می دهد و در سیمان کار گذاشته شده نوعی آجر که با سیمان ساده یا رنگین یا ساده ساخته شود
موزائیک Mosaic ) معرق( ( دایره المعارف هنر ، نوشته رویین پاکباز )
طرح پیک نما یا انتزاعی ساخته شده از قطعات سنگ ، شیشه ، سفال ، چوب رنگین بر روی دیوار ، سقف ، زمین و غیره هنر موزاییک از دیرزمان شناخته شده بود و تا به امروز نیز کاربرد دارد. در بین النهرین و مصر باستان نوعی موزائیک در اندازه های کوچک و برای مصارف تزئینی و زینتی ساخته می شد ولی رومیان آن را چون یک قالب هنری همپایه دیوارنگاری به کار می بردند . صنعت موزاییک سازی توسط هنرمندان صدر مسیحیت ادامه یافت و در اوایل قرون وسطی به خصوص در قلمرو امپراتوران بیزانسی به اوج شکوفایی خود رسید ( مثلاً موزاییک های کلیسای سان وتیله در راونا )
تاریخچه معرق کاشی
مرکز اولیه صنعت کاشی سازی درشهرکاشان بوده و در ابتدا پیدایش پدیده ای از نوع تکامل یافته صنعت سفال سازی و ظروف لعابدار و مینایی می باشد و در نهایت ممتاز ترین نوع کاشی ، خشتی که در دوران تحول این صنعت پدید آمد محراب های بزرگ ، قوی و کتیبایی پیوسته خطی بود که برای مساجد و مقابر و اماکن عمومی ساخته می شد. بزرگترین خانواده کاشی سازان که در پیشه موروثی مهارت کامل و علم داشتند اولادان ابوطالب بودند زیرا علاوه بر آثار هنری چند نسل متوالی که تا کنون باقی مانده است در نتیجه کشف کتاب خطی در موضوع دستورهای فنی سفال سازی ، از تحلیل و ترکیب مواد لازم تا حرارت دادن در کوره و غیره ، تخصص و هنرمندی آنان ثابت و آشکار شده است.
این کتاب که در سال 1314 شمسی از کتابخانه مسجد اباصوفیه اسلامبول بدست آمده ، در سال 700 قمری بقلم ابوالقاسم عبداله بن علی بن محمد القاشانی المورخ ، نگاشته و به تاج الدین وزیر سلطان محمد خدابنده اهدا شده است . مؤلف نامبرده از جمله مورخین و کسانی است که در تألیف کتاب جوامع التواریخ رشیدی شرکت و سهم بسزایی داشته است . خود او نیز تاریخ سلطان محمد خدابند را جداگانه تألیف کرده و گذشته از مراتب فضل و دانش وی ، از خاندان ابی طاهر می باشد. در صنعت کاشی سازی شهرت و مهارت کامل داشته اند . جدش محمد بن ابی طاهر و پدرش علی بن محمد و بردارش یوسف بن علی تا اواخر قرن هشتم هجری سرگرم به این کار بودند.و نام آنها در آثارشان جاویدان مانده است.
آثار خاندان ابی طاهر کاشانی
1ـ کاشی ممتاز مرقد حضرت معصومه در قوم ، کار محمد بن ابی طاهر با تاریخ 602 هجری
2ـ دو محراب بزرگ و کوچک و همچنین کتیبه حرم حضرت امام رضا (ع) کار محمد بن ابی طاهر با تاریخ 612 – 640 هـ .
3ـ محراب امام زاده یحیی ورامین ( اکنون در موزه دانشگاه فیلادلفیا است ) کار علی بن محمدبن ابی طاهر و تاریخ 663 هـ .
4ـ محراب مسجد قم ( در موزه برلن ) کار علی بن محمد بن ابی طاهر
رجوع شود به هنر و مردم شماره 15 ـ دی ماه 1342
از دیگر آثار جالب توجه از هنر کاشی سازی ایران در دوره ایلخانیان کاخ زیبایی از سلاطین ایلخانی در جنوب آذربایجان به نام تخت سلیمان می باشد.
در قرن هفتم هجری جانشینان هلاکو کاخ زیبایی را ساختند که حمدالله مستوفی آنرا به آقاخان نسبت میدهد ، در دوره ایلخانیان تغییراتی در این کاخ داده شد و تا آنچه که این بنا را متمایز می سازد انواع مختلف کاشی است که در تزئین آن بکار برده اند . (متأسفانه از این کاشیکاری تنها کاشیهای خرد شده پایه دیوار باقی مانده است.
تاریخچه معرق موزاییک
قدمت این هنر از دو هزار سال پیش در روم معمول بوده و خصوصاً از خاکسترهای شهر « بمبئی » موزائیک های بسیار زیبا بیرون آمده است که معروفترین آنها پرده ای است که صحنه جنگ اسکندر با داریوش را نشان می دهد. در ایران در شهر نیشابور نزدیک کازرون موزائیک های زیبائی پیدا شده « توسط پروفسور گریشمن» که کف ایوانهای کاخ شاپور اول را تزئین می نمودند.
معرق سنگ ( موزائیک ) :
همانطور که از نام آن پیداست مواد تشکیل دهنده آن سنگ ریزه های رنگی می باشد که در طبیعت یافت می شود . در حال حاضر سنگ ریزه هایی به قطرهای بینهایت کم « مانند 5/0 میلیمتر » تا قطرهای بزرگتر تراش داده و در روی سنگ کنار هم می چسبانند . قطر سنگ ریزه ها بر اساس طرح بوده و دلبخواه تراش داده می شود.
این هنر در اروپا مخصوصاً در ایتالیا کار می شده است.
معرق کاشی :
کاشیساز ایرانی مجموعه کار ماده ها بدنه سازی ، لعابکاری و رنگ آمیزی خود را در سه روش بنیادین به کار می برد .
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 3840 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 13 |
تحقیق در مورد معرفی روسازی بلوکی
مقدمه
روسازیها جزء سرمایه ها و زیرساختارهای هرکشورمحسوب میشوند. سالانه مبالغ بسیارزیادی صرف طراحی، ساخت، تعمیر، نگهداری و بهسازی انواع سیستمهای روسازی میشود. امروزه به غیر از سیستمهای روسازی متداول آسفالتی و بتنی، استفاده از یک سیستم روسازی دیگری به سرعت درحال گسترش است که روسازی بلوکی بتنی نام دارد.
به منظوربرنامه ریزی برای طراحی، ساخت، تعمیر، نگهداری و بهسازی هرنوع روسازی نیازبه درک عملکرد و شناخت اجزاء و پارامترهای تأثیرگذاربررفتار آن میباشد. لذا در این مقاله ابتدابه معرفی اجزاء و عملکرد هرکدام از سیستم روسازیهای متداول پرداخته شده است. درادامه تمامی اجزاء تشکیل دهنده و عملکرد روسازی بلوکی بیان میگردد. درآخر نیز مقایسه ای بین این سیستم روسازی و سایر سیستمهای روسازی بلوکی متداول صورت گرفته است.
انواع روسازیها از دیدگاه عملکرد
به طورکلی روسازیها از نظرعملکرد انتقال باربه لایههای زیرین خود به دو دسته بزرگ تقسیم میشوند:
1- روسازیهای صلب (Rigid Pavement)
2- روسازیهای انعطافپذیر (Flexible Pavement)
روسازیهای صلب:
روسازیهای صلب، روسازیهایی هستند که دارای یک رویه با صلبیت زیاد یا مدول الاسیسیته بالا میباشند[1]. بالا بودن صلبیت رویه سبب میشود که تنشهای وارده ناشی از عبوربا ترافیکی، برروی سطح گسترده ای واقع بر بستر توزیع گردد که چگونگی توزیع تنش تحت اثر یک بار چرخ نمونه درزیر رویه یک روسازی صلب در شکل (1) به نمایش درآمده است.
شکل 1: توزیع تنش ناشی از عبور بار چرخ در زیر یک روسازی صلب
نمونهای از مقطع یک روسازی صلب در شکل (2) نشان داده شده است.
شکل 2: مقطع یک روسازی صلب بتن سیمانی
یک روسازی صلب از لایههای زیر تشکیل گردیده است.
الف) لایه رویه
ب) لایه اساس یا لایه زیر اساس
توضیح الف: درروسازیهای صلب، تمامی یا بخش اعظم باربری توسط عملکرد دال گونه خود رویه صورت میگیرد به همین دلیل دراین نوع روسازیها، از اساس ویا زیر اساس توقع لایه باربر نداریم[2].
توضیح ب: هدف از اجزای این لایه درروسازیهای صلب تأمین اهداف زیر میباشد[3]:
البته میتوان از اساس سنگدانه ای و یا تثبیت شده با قیرو یا سیمان و یا آهک دراین سیستم روسازی استفاده نمود که در نتیجه از ضخامت رویه روسازی کاسته خواهد شد.
روسازیهای انعطاف پذیر:
روسازیهای انعطاف پذیر به آن دسته از روسازیها اطلاق میشود که وظیفه استهلاک تنش ناشی از عبوربارهای ترافیکی، برعهده چند لایه مختلف است که برروی هم اجرا گردیده اند. ظرفیت باربری برابربا مجموع ظرفیت تمامی لایههای اجرا شده برروی خاک بستر میباشد.
سطح توزیع تنش توسط روسازیهای انعطاف پذیر برروی خاک بستر درمقایسه با روسازیهای صلب کوچکتراست. چگونگی توزیع تنش تحت اثریک بارچرخ نمونه درزیر یک سیستم روسازی انعطافپذیر در شکل (3) به نمایش درآمده است.
شکل 3: توزیع تنش ناشی از عبور بار چرخ در زیر یک روسازی انعطافپذیر
نمونه ای از مقطع روسازی انعطافپذیر در شکل (4) دیده میشود.
شکل 4: مقطع یک روسازی انعطافپذیر بتن آسفالتی
یک روسازی انعطاف پذیر آسفالتی معمولاً از لایههای زیر تشکیل شده است:
الف) اندود آب بندی (Seal coat) ب) رویه (Surface coarse)
ج) آستر(Binder coarse) د) اندود سطحی (Tack coat)
توضیح الف: اندود آب بندی شامل یک لایه روکاری نازک قیری است که هدف از اجرای آن، آب بندی نمودن سطح رویه آسفالتی و همچنین افزایش مقاومت سطح رویه دربرابر صیقلی شدن دانههای مصالح سنگی میباشد. با توجه به مورد کاربرد اندود آببندی میتواند حاوی مصالح سنگدانه ای باشد و یا نباشد[4].
توضیح ب: این لایه بالاترین لایه درسیستم روسازی میباشد که معمولاً درروسازیهای آسفالتی از مخلوط بتن آسفالتی با دانهبندی توپر ساخته میشود. از آنجا که چرخ وسایل نقلیه مستقیماً با این قشر تماس دارند، این لایه بایستی مقاومت لازم را در برابر تغییر شکلهای ناشی از عبور بار ترافیک را داشته باشند و سطحی صاف و هموار با اصطکاک کافی را برای لاستیک وسایل نقلیه ایجاد کند.